آنچه بر آن سجده می‏شود

نوع اصطلاح :
عنوان :
آنچه بر آن سجده می‏شود
طوسی می‏گوید: داود بن یزید از امام هادی علیه‏السلام پرسید: آیا به کاغذها، و برگه‏های نوشته شده می‏توان سجده کرد؟ در پاسخ نوشت: جایز است.
و نیز با سند خود از حسین بن علی بن کیسان صنعانی نقل می‏کند که گفت! به امام هادی علیه‏السلام نامه نوشتم، و از او درباره سجده بر پنبه و کتان، بدون آن که تقیه و عذری داشته باشم پرسیدم، امام علیه‏السلام در پاسخم نوشت: جایز است.
و نیز با سند خود از داود صرمی نقل می‏کند که گفت:
از امام هادی علیه‏السلام پرسیدم: آیا سجده بر پنبه و کتان، بدون آنکه تقیه‏ای باشد، جایز است؟ فرمود: جایز است [1] .
کلینی با سند خود از داود صرمی نقل می‏کند که گفت:
از امام هادی علیه‏السلام پرسیدم: من از دیار خود به مقصد شما راه می‏افتم، چه بسا در راه که برفی است جایی که نماز بخوانم پیدا نمی‏کنم [چه کنم]؟ فرمود: اگر توانستی بر برف سجده نکنی، انجام ده، و اگر نتوانستی، برف را هموار کن و بر آن سجده نما، و در حدیث دیگری آمده است که: بر لباس خود سجده کن.

و قال أیضا:
و سأل داود بن یزید أباالحسن الثالث علیه‏السلام عن القراطیس و الکواغذ المکتوبة علیها، هل یجوز السجود علیها؟ فکتب: یجوز [2] .
و قال أیضا: روی سعد بن عبدالله، عن عبدالله بن جعفر، عن الحسین بن علی بن کیسان الصنعانی قال: کتبت الی أبی‏الحسن الثالث علیه‏السلام أسأله عن السجود علی القطن و الکتان من غیر تقیة و لا ضرورة. فکتب الی: ذلک جائز [3] .
و قال أیضا: روی سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد، عن داود الصرمی قال: سألت أباالحسن الثالث علیه‏السلام هل یجوز السجود علی الکتان و القطن من غیر تقیة؟ فقال: جائز [4] .
روی الکلینی: عن محمد بن یحیی، عن أحمد بن محمد، عن داود الصرمی قال: سألت أباالحسن علیه‏السلام قلت: انی أخرج فی هذا الوجه، و ربما لم یکن موضع أصلی فیه من الثلج، فقال: ان أمکنک أن لا تسجد علی الثلج فلا تسجد، و ان لم یمکنک فسوه، و اسجد علیه. و فی حدیث آخر: اسجد علی ثوبک [5] .

پی نوشت ها:
[1] شیخ می‏فرماید: سجده بر این دو بدون تقیه جایز است در صورتی که ضرورت دیگری مثل گرما یا سرما یا شبیه اینها باشد.
[2] تهذیب الأحکام 2: 235 ح 137، الاستبصار 1: 334 ح 2، من لا یحضره الفقیه 1: 270 ح 834.
[3] الاستبصار 1: 333 ح 13، تهذیب الأحکام 2: 308 ح 104.
[4] الاستبصار 1: 332 ح 6، تهذیب الأحکام 2: 307 ح 102.
قال الشیخ: فالوجه فی هذا الخبر أنه یجوز السجود علی هذین الشیئین و ان لم یکن هناک تقیة اذا کان هناک ضرورة أخری من حر أو برد و ما یجری مجراهما...
[5] الکافی 3: 390 ح 14، من لا یحضره الفقیه 1: 261 ح 802، تهذیب الأحکام 2: 0 ح 112، الاستبصار 1: 336 ح 1. 31.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir