در برده برداری‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
در برده برداری‏
صدوق با سند خود نقل می‏کند که:
از جمله پرسش‏های اسماعیل بن عیسی از امام هادی علیه‏السلام این بود: اگر برده‏ای از مالک خود نافرمانی کند آیا زدن او جایز است یا نه؟ امام علیه‏السلام فرمود: جایز نیست او را بزنی، اگر از تو پیروی کرد نگهش‏دار، و اگر نافرمانی کرد رهایش کن.
صدوق با سند خود نقل می‏کند که: فضل بن مبارک به امام هادی علیه‏السلام نوشت: شخصی، برده‏ای بیمار دارد، در بیماری، آزاد کردنش بیشتر اجر دارد، یا برده نگهداشتنش؟ امام علیه‏السلام فرمود: اگر بیمار است، آزاد کردنش بهتر است، زیرا خدای سبحان در برابر هر عضوی از برده، عضوی از او را از آتش جهنم آزاد می‏کند، و اگر در حال احتضار است، برده بماند بهتر است.

و روی أیضا:
عن عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، فی مسائل اسماعیل بن عیسی، عن الأخیر علیه‏السلام فی مملوک یعصی صاحبه، أیحل ضربه، أم لا؟
فقال: لا یحل لک أن تضربه، ان وافقک فأمسکه، و الا فخل عنه [1] .
قال الصدوق: روی محمد بن عیسی العبیدی، عن الفضل بن المبارک، أنه کتب الی أبی‏الحسن علی بن محمد علیهماالسلام فی رجل له مملوک فمرض، أیعتقه فی مرضه أعظم لأجره، أو یترکه مملوکا؟ فقال: ان کان فی مرض فالعتق أفضل له، لأنه یعتق الله عزوجل بکل عضو منه عضوا من النار، و ان کان فی حال حضور الموت فیترکه مملوکا أفضل له من عتقه [2] .

پی نوشت ها:
[1] الکافی 7: 261 ح 5، وسائل الشیعة 18: 337 ح 2.
[2] من لا یحضره الفقیه: 3: 154 ح 3560، وسائل الشیعة 16: 42 ح 1.

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir