علم الله تعالی

نوع اصطلاح :
عنوان :
علم الله تعالی
عن أیوب بن نوح أنه کتب الی ابی‏الحسن علیه‏السلام یسأله عن الله عزوجل، أکان یعلم الاشیاء قبل أن یخلق الاشیاء و کونها، أو لم یعلم ذلک حتی خلقها و أراد خلقها و تکوینها، فعلم ما خلق عند ماخلق، و ما کون عند ما کون؟ فوقع علیه‏السلام بخطه:
لم یزل الله عالما بالاشیاء قبل أن یخلق الاشیاء کعلمه بالاشیاء بعد ما خلق الاشیاء. کلام آن حضرت در علم خدای بزرگ ایوب بن نوح گوید: به آن حضرت نامه نوشتم و در مورد خداوند پرسیدم: آیا قبل از خلقت موجودات و ایجادشان به آنها آگاهی داشته است یا هنگامی که قصد خلقت و آفرینش آنها را نمود و خلقشان کرد به مخلوقاتش آگاه شد و به موجوداتش واقف گردید؟ آن حضرت به خط خود نوشت: خداوند از آغاز به موجودات آگاه بود، قبل از آن که آنها را بیافریند، همانند دانائی و علم به موجودات بعد از خلقت آنها.

کلامه فی التوحید و عدم جسمیة الله سبحانه‏
سئل علیه‏السلام عن التوحید و عن الله انه جسم او لا جسم، فقال علیه‏السلام:
ان للناس فی التوحید ثلاثة مذاهب: مذهب اثبات بتشبیه، و مذهب النفی، و مذهب اثبات بلا تشبیه، فمذهب الاثبات بتشبیه لا یجوز، و مذهب النفی لا یجوز، و الطریق فی المذهب الثالث اثبات بلا تشبیه. کلام آن حضرت در توحید و جسم نداشتن خدای بزرگ‏
آن حضرت از توحید سؤال شد و این که آیا خدا جسم است یا جسم نمی‏باشد؟ فرمود:
مردم در مورد توحید خداوند سه گونه تفکر می‏کنند: تفکر اثباتی با تشبیه نمودن خداوند به مخلوقات، و تفکری که خدا را به کلی نفی می‏کند، و تفکر اثباتی که بر پایه‏ی شبیه ساختن خداوند به مخلوقات استوار نیست، عقیده‏ی اثبات خدا با تشبیه نمودن جائز نیست، و روشی که خدا را نفی می‏کند نیز باطل است، و روش صحیح سومین نظر است، یعنی اثبات خدا بدون شبیه نمودن او به مخلوقات.

منبع: صحیفه امام هادی؛ جواد قیومی اصفهانی؛ دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ چاپ اول 1381.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir