لیست اسامی شروع شده با«الف»

نوع اصطلاح :
عنوان :
لیست اسامی شروع شده با«الف»
1 - «ابراهیم بن اسحاق»: شیخ طوسی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - و ثقه می‏شمارد [1] .
2 - «ابراهیم بن ابی‏بکر رازی»: کنیه‏اش ابومحمد است و برقی او را از یاران امام هادی - علیه‏السلام - می‏شمارد. [2] .
3 - «ابراهیم بن ادریس»: شیخ طوسی و برقی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - معرفی می‏کنند [3] .
4 - «ابراهیم بن اسحاق»: شیخ او را از اصحاب امام هادی و ثقه می‏داند [4] ، برقی نیز او را از یاران امام دانسته می‏گوید: «شیخی است که بر او طعنی وارد نیست» [5] .
5 - «ابراهیم بن داوود یعقوبی»: شیخ او را از یاران امام هادی می‏داند [6] ، برقی او را از یاران امام جواد و امام هادی - علیهماالسلام - برمی‏شمارد [7] و کشی او را از کسانی می‏داند که از امام هادی روایت کرده‏اند [8] .
6 - «ابراهیم بن شیبه»: شیخ طوسی او را از یاران و اصحاب امام هادی معرفی می‏کند [9] ابراهیم نامه‏ای به حضرت نوشت و در آن از گروهی از دین خارج شده که به آشفتن و تخریب اندیشه‏ی اسلامی مشغول بودند شکایت کرد که ما بحث از این قضیه را در بخش مربوط به دوران امام پی می‏گیریم.
7 - «ابراهیم بن عبده‏ی نیشابوری»: شیخ او را از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری - علیهماالسلام - برمی‏شمارد [10] و کشی نقل می‏کند که امام حسن عسکری - علیه‏السلام - نامه‏ای به اسحاق بن اسماعیل نگاشت و در آن پس از سلام به ابراهیم بن عبده او را وکیل خود در اخذ حقوق شرعیه ساخت. [11] همچنین او را نزد عبدالله بن حمدویه بیهقی فرستاد و نامه‏ای به او داد که در آن آمده بود:
«اما بعد، ابراهیم بن عبده را به سوی شما گسیل داشتم تا اهل نواحی و ناحیه تو حقوق واجبه شرعیه را که بر گردن ایشان دارم به او بپردازند. من ابراهیم را امین و ثقه خود در آنجا نزد دوستدارانم می‏دانم. پس از خدا بترسند و حقوق خود را ادا کنند زیرا عذری در ترک و تأخیر آن ندارند امیدوارم خداوند آنان را به سبب عصیان اولیای خود به شقاوت دچار نکند و آنان و تو را مورد مرحمت قرا دهد بخاطر رحمتی که بدانان دارم خداوند گشایش‏دهنده (روزی) و بزرگوار است...» [12] .
8 - «ابراهیم بن عقبه»: شیخ و برقی او را از اصحاب امام ابوالحسن هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارند [13] او از امام ابوجعفر جواد و امام هادی - علیهماالسلام - روایت کرده است و سهل بن زیاد و گروهی دیگر از او نقل حدیث کرده‏اند. [14] .
9 - «ابراهیم بن محمد»: شیخ، ابراهیم بن محمد بن فارس نیشابوری را از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری - سلام الله علیهما - معرفی می‏کند. [15] .
10 - «ابراهیم بن محمد همدانی»: شیخ او را از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی - علیهم‏السلام - برمی‏شمارد [16] و کشی می‏گوید:
«ابراهیم وکیل امام بود و چهل مرتبه حج کرد [17] او وکیل امام جواد بود و حضرت به او نوشت: حساب تو رسید خداوند عملت را بپذیرد و از آنان (که حقوق شرعی خود را پرداخت کرده‏اند) خشنود باشد و آنان را در دنیا و آخرت با ما قرار دهد، فلان مقدار دینار و فلان مقدار لباس به سویت فرستاده شد خداوند در آنها به تو برکت دهد و نعمت او بر تو سرازیر باشد. من به «نضر» نامه نوشتم و از او خواستم دست از تو بردارد و با تو مخالفت نکند و نوشتم که تو نزد ما از منزلت والایی برخورداری. به «ایوب» نیز نامه‏ای نگاشتم و همین دستور را به او دادم. همچنین به موالی همدان نامه‏ای نوشتم و به آنان فرمان دادم از تو اطاعت کنند و دستورات تو را بکار ببندند و بدانند مرا جز تو وکیلی نیست...» [18] .
این روایت (و نامه) به خوبی مقام و شأن و موقعیت ابراهیم را نزد امام - علیه‏السلام - نشان می‏دهد.
11 - «ابراهیم بن مهزیار»: شیخ طوسی او را از اصحاب امام جواد و امام هادی - علیهماالسلام - برمی‏شمارد [19] و نجاشی می‏گوید: کتاب «البشارات» از او است [20] و کشی به سند خود از محمد بن ابراهیم بن مهزیار نقل می‏کند که گفت:
«پدرم هنگام مرگ اموالی به من سپرد و علامت و نشانه‏ای که جز خداوند آن را نمی‏دانست به من داد و گفت: هر کس این نشانه را گفت اموال را به او واگذار کن محمد می‏گوید: من نیز به بغداد رفتم و در کاروانسرایی منزل گرفتم، روز دوم پیرمردی آمده در را کوفت به غلامم گفتم: ببین چه کسی بر در است. او بیرون رفت و برگشت و گفت: پیرمردی بر در است، من هم به او اجازه دادم داخل شود و او داخل شد و گفت: من «عمری» هستم اموالی را که نزد خودت داری به من بده و سپس مقدار اموال و نشانه را گفت من نیز اموال را به او پرداختم» [21] . این روایت دلیل آن است که ابراهیم بن مهزیار وکیل امام در گرفتن حقوق شرعیه بوده است و طبیعتا کسی را امام وکیل قرار می‏دهد که ثقه و امین و عادل باشد.
12 - «ابراهیم دهقان»: شیخ او را از اصحاب امام هادی برمی‏شمارد [22] لیکن چیز دیگری درباره‏ی او نمی‏گوید.
13 - «احمد بن اسحاق»: احمد بن اسحاق بن عبدالله اشعری قمی نماینده و پیک اهل قم بود و از امام جواد و امام هادی روایت می‏کرد و از خصیصین امام حسن عسکری بشمار می‏رفت از او کتاب‏هایی با این عناوین بجا مانده است:
الف - علل‏الصوم.
ب - مسائل‏الرجال از امام هادی - علیه‏السلام - که احمد آن را جمع‏آوری کرد [23] .
ج - علل‏الصلاة [24] .
او از جمله کسانی است که حضرت مهدی (عج) را دیده‏اند و اخبار زیادی در ستایش و مدح او وارد شده است [25] .
14 - «احمد بن اسحاق رازی»: شیخ طوسی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد [26] احمد از امام روایت می‏کرد و سهل بن زیاد از او نقل کرده است [27] .
15 - «احمد بن اسماعیل»: احمد بن اسماعیل بن یقطین از اصحاب امام هادی است و برقی او را نام برده است. [28] .
16 - احمد بن ابی‏عبدالله برقی»: شیخ او را با این عنوان از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد [29] و نزدیک به چهل حدیث را با همین عنوان توقیع کرده و در سند آنها واقع شده است [30] .
17 - «احمد بن حسن»: احمد بن الحسن بن اسحاق بن سعد، شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد. [31] .
18 - «احمد بن حسن»: احمد بن حسن بن علی بن محمد بن فضال. می‏گویند: او فصیح و گشاده‏زبان بود و در حدیث، ثقه بشمار می‏رفت. برادرش علی بن الحسن و عده‏ای دیگر از کوفیین از او روایت کرده‏اند. [32] .
کتاب‏هایی از جمله: کتاب الصلاة و کتاب الوضوء از او بجا مانده است. وی در سال 260 درگذشت. [33] .
19 - «احمد بن حمزه»: احمد بن حمزة بن الیسع قمی ثقه است و شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد [34] او از امام هادی و ابان بن عثمان، حسین بن المختار، زکریا بن آدم، محسن بن احمد و محمد بن علی روایت کرده است و حسین بن سعید، عبدالله بن جعفر، علی بن مهزیار و دیگران از او روایت کرده‏اند. [35] .
20 - «احمد بن الخضیب»: شیخ طوسی و برقی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - معرفی می‏کنند. [36] .
21 - «احمد بن زکریا»: احمد بن زکریا بن بابای قمی، برقی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد. [37] .
22 - «احمد بن فضل»: شیخ طوسی او را با این عنوان از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد. [38] .
23 - «احمد بن محمد»: احمد بن محمد السیادی البصری، شیخ او را در رجال خویش از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری - علیهماالسلام - برمی‏شمارد [39] .
24 - «احمد بن محمد»: احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی. شیخ او را از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام علی هادی - علیهم‏السلام - برمی‏شمارد [40] کنیه‏اش ابوجعفر بود و شیخ، بزرگ و چهره موجه قمی‏ها بشمار می‏رفت و کسی بود که به نمایندگی از دیگران با پادشاه دیدار می‏کرد.
از او کتاب‏هایی از جمله کتب زیر بجا مانده است: کتاب التوحید، کتاب فضل‏النبی - صلی الله علیه و آله و سلم -، کتاب المتعه، کتاب النوادر، کتاب الناسخ و المنسوخ و کتاب فضائل‏العرب [41] .
25 - «احمد بن هلال»: احمد بن هلال الصبرتانی بغدادی، شیخ او را از اصحاب امام هادی برمی‏شمارد و او را متهم به غلو می‏کند. [42] اخبار زیادی در مذمت و سرزنش و بی‏دینی او و دوری از او وارد شده است.
26 - «اسحاق بن اسماعیل»؛ اسحاق بن اسماعیل بن نوبخت، شیخ و برقی او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارند.[43] .
27 - «اسحاق بن محمد بصری»: شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‏السلام - برمی‏شمارد و می‏گوید: او متهم به غلو است [44] و علامه می‏گوید: او متهم به غلو است و از اصحاب امام جواد بشمار می‏رود. [45] .
28 - «ایوب بن نوح»: ایوب بن نوح بن دراج، ثقه و امین است. نجاشی درباره او می‏گوید: «ایوب، وکیل امام هادی و امام حسن عسکری - علیهماالسلام - بود و از منزلت بزرگی نزد آنان برخوردار بود، او مورد اعتماد، با ورع بسیار، اهل عبادت زیاد، و در نقل روایت ثقه بود. پدرش نوح بن دراج قاضی کوفه و درست‏اعتقاد بود و برادرش جمیل بن دراج است» [46] .
شیخ طوسی درباره او می‏گوید: «ایوب بن نوح بن دراج ثقه است و کتابی دارد و روایات و مسایلی از امام هادی نقل کرده است». کشی می‏گوید: «ایوب از نیکان و صالحان بود و پس از مرگ تنها 150 دینار به ارث گذاشت در حالی که مردم او را ثروتمند می‏دانستند. او از امام هادی - علیه‏السلام - روایت می‏کرد و گروهی از روات از او حدیث نقل کرده‏اند».

پی نوشت ها:
[1] رجال طوسی، ص 409.
[2] رجال برقی.
[3] رجال طوسی، ص 409 و رجال برقی.
[4] رجال طوسی.
[5] رجال برقی.
[6] رجال طوسی.
[7] رجال برقی.
[8] رجال کشی.
[9] رجال طوسی.
[10] رجال طوسی.
[11] رجال کشی.
[12] معجم رجال الحدیث.
[13] رجال طوسی و رجال برقی.
[14] معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 122 - 221.
[15] رجال طوسی.
[16] رجال طوسی.
[17] رجال کشی.
[18] رجال کشی.
[19] رجال طوسی.
[20] رجال نجاشی.
[21] رجال کشی.
[22] رجال طوسی.
[23] رجال نجاشی.
[24] الفهرست طوسی.
[25] الغیبه و اصول کافی.
[26] رجال طوسی.
[27] معجم رجال الحدیث، ج 2، ص 48.
[28] رجال برقی.
[29] رجال طوسی.
[30] معجم رجال الحدیث، ج 2، ص 32.
[31] رجال طوسی.
[32] رجال نجاشی.
[33] معجم رجال الحدیث، ج 2، ص 32.
[34] رجال طوسی.
[35] معجم رجال الحدیث، ج 2، ص 33.
[36] رجال طوسی.
[37] رجال برقی.
[38] رجال طوسی.
[39] رجال طوسی.
[40] رجال طوسی.
[41] معجم رجال الحدیث.
[42] رجال طوسی.
[43] رجال طوسی.
[44] رجال طوسی.
[45] خلاصه‏ی علامه.
[46] رجال نجاشی.

منبع: زندگانی امام علی الهادی؛ باقر شریف قریشی؛ مترجم: سید حسن اسلامی؛ دفتر انتشارات اسلامی.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir