ابراهیم بن عقبه

نوع اصطلاح :
عنوان :
ابراهیم بن عقبه
شیخ طوسی و برقی وی را از اصحاب امام هادی علیه‏السلام به شمار آورده‏اند. [1] .
چند حدیث از احادیثی که از حضرت روایت نموده ذکر می‏نمایم:
حدیث اول
مرحوم کشی در بخش واقفه از ابراهیم بن عقبه نقل نموده که به امام هادی علیه‏السلام نوشتم: فدایت گردم شما این واقفیه را می‏شناسید، در نماز آنان را نفرین نمایم؟
قال علیه‏السلام: «نعم اقنت علیهم فی الصلاة». [2] .
حضرت فرمود: «آری در نماز آنان را نفرین کن». در نامه‏ای که ابراهیم بن عقبه به امام علیه‏السلام نوشته است از واقفیه تعبیر به ممطوره شده است. مرحوم سید محمد کاظم قزوینی گوید: از واقفیه تعبیر به ممطوره شده است برای این جهت که آنان را به سگی تشبیه نماید که بر آن باران باریده و بیشتر موجب نجاست انسان می‏گردد زیرا اگر سگ تر گردید قطرات آب از بدن آن به انسان اصابت می‏نماید. [3] . و مرحوم شیخ طریحی می‏نویسد: واقفیه کسانی می‏باشند که از پذیرفتن امامت امام رضا علیه‏السلام سر باز زدند و بر موسی بن جعفر علیهماالسلام متوقف شدند و در وفات وی توقف نمودند و علت توقف آنان این بود: وقتی که حضرت کاظم علیه‏السلام به شهادت رسید نزد همه‏ی وکلای حضرت مال فراوانی بود برای اینکه آن اموال را بخورند منکر شهادت امام موسی بن جعفر علیهماالسلام شدند. نزد زیاد قندی هفتاد هزار دینار بود و یکی از وکلای حضرت عثمان بن عیسی رواسی بود که مال فراوانی و شش کنیز نزد وی بود او در مصر وکیل موسی بن جعفر علیهماالسلام بود وقتی حضرت به شهادت رسید امام رضا علیه‏السلام شخصی را نزد وی فرستاد و آنچه نزد او بود درخواست نمود. به حضرت نوشت: پدرت وفات ننموده است، امام رضا علیه‏السلام به عثمان نوشت: «ان أبی قد مات و قد اقتسمنا میراثه، و قد صحت الاخبار بموته». «پدرم وفات نمود و میراث او را قسمت نمودیم و اخبار صحیح و درست در وفات او رسیده است». آن ملعون به حضرت نوشت: اگر پدرت وفات ننموده باشد تو در این اموال حقی نداری و اگر وفات نموده باشد - آن گونه که تو می‏گویی - باز حق نداری زیرا به من دستور نداده که آن اموال را به تو بدهم و کنیزان را آزاد نمودم و آنان را تزویج نمودم. [4] . دقت فرمایید محبت دنیا و مال کار انسان را به کجا می‏کشاند برای زندگی چند روزه امر مسلم را انکار نمودند و امامت امام هشتم علیه‏السلام را نپذیرفتند، خدا ما را از لغزش‏ها حفظ نماید.
حدیث دوم
مرحوم ثقة الاسلام کلینی با ذکر سند از ابراهیم بن عقبه نقل نموده که به امام هادی علیه‏السلام نامه نوشتم و از زیارت امام حسین و زیارت امام موسی بن جعفر و زیارت امام جواد علیهم‏السلام پرسیدم (که کدام یک برتر است) حضرت در جواب نوشت:
«أبوعبدالله علیه‏السلام المقدم و هذا أجمع و أعظم أجرا». [5] .
مرحوم علامه مجلسی در معنای این جمله چند احتمال را ذکر نموده است:
1- امام حسین علیه‏السلام مقدم‏تر و افضل از آنان است.
2- اگر امر دایر شود میان زیارت امام حسین علیه‏السلام تنها و زیارت هر یک از معصومین علیهم‏السلام که نتوانی همه را زیارت نمایی، زیارت امام حسین علیه‏السلام برتری دارد ولی زیارت امام موسی بن جعفر و امام جواد علیهم‏السلام با هم جامع‏تر و افضل است از زیارت امام حسین علیه‏السلام به تنهایی.
3 - سزاوار است زیارت امام حسین علیه‏السلام را مقدم بداری اگر پس از آن موسی بن جعفر و امام جواد علیهم‏السلام را نیز زیارت نمایی جامع‏تر و مزد بیشتری نصیبت می‏گردد.
4 - از بعضی نقل نموده که مراد این است: زیارت امام کاظم علیه‏السلام و امام جواد علیه‏السلام از زیارت امام حسین علیه‏السلام جامع‏تر است زیرا اعتقاد به امامت امام کاظم و امام جواد علیهماالسلام مستلزم اعتقاد به امامت امام حسین علیه‏السلام می‏باشد به این توضیح که هر کس امامت این دو بزرگوار را معتقد بود به امامت امام حسین علیه‏السلام نیز عقیده دارد ولی ممکن است کسی به امامت امام حسین علیه‏السلام معتقد باشد و امامت این دو بزرگوار را انکار نماید مانند زیدیه، بنابر این زیارت آن دو امام علیهماالسلام مانند اصل اعتقاد به امامت آنان می‏باشد. افزون بر این زیارت آن دو بزرگوار مانند زیارت امام رضا علیه‏السلام به خواص از شیعه اختصاص دارد ولی زیارت امام حسین علیه‏السلام را همه شیعیان قبول دارند ولی این معنای اخیر مورد ایراد است. [6] .

پی نوشت ها:
[1] معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 259.
[2] معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 259.
[3] الامام الهادی من المهد الی اللحد، ص 145.
[4] مجمع البحرین، ج 5، ص 130 و 131، واژه‏ی «وقف».
[5] کافی، ج 4، ص 583 و 584.
[6] همان پاورقی.

منبع: زندگانی عسکریین: امام علی النقی؛ عباس حاجیانی دشتی؛ موعود اسلام؛ چاپ اول 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir