علی بن جعفر همانی

نوع اصطلاح :
عنوان :
علی بن جعفر همانی
شیخ او را از جمله اصحاب امام هادی علیه‏السلام آورده و اضافه می‏کند که او وکیل و مورد اعتماد امام بوده است [1] نجاشی می‏گوید: او مسائلی از حضرت ابوالحسن العسکری علیه‏السلام دارد [2] شیخ او را جزو سفیران مورد ستایش آورده و می‏گوید: وی مردی فاضل و مورد رضایت امام و از جمله وکلای ابوالحسن و ابومحمد علیهماالسلام بوده است [3] احمد بن علی رازی، از علی بن مخلد ایادی نقل کرده می‏گوید: ابوجعفر عمری نقل کرد و گفت: ابوطاهر بن بلال به زیارت حج رفت و دید که علی بن جعفر مشغول بخششها و انفاقهای زیادی است و چون از حج برگشت، این مطلب را خدمت ابومحمد علیه‏السلام نوشت. پس امام علیه‏السلام در حاشیه نامه او نوشت: ما به او دستور داده بودیم که صد هزار دینار انفاق کند، دوباره همان قدر دستور دادیم و او به خاطر این که موقعیت ما در بین مردم محفوظ بماند، از قبول و وارد شدن در کار ما در آن حدی که ما دیگران را در آن حد وارد نکرده‏ایم، خودداری کرد. می‏گوید: او بر امام عسکری علیه‏السلام وارد شد، امام دستور داد سی هزار دینار به او بپردازند [4] .
علی بن جعفر نزد امام علیه‏السلام، محترم بود، بین او و بین فارس اختلافی پدید آمد و نزاعی درگرفت، ابراهیم بن محمد، نامه‏ای به خدمت امام نوشت و این جریان را به اطلاع امام رساند و از آن حضرت خواست تا تکلیف او را روشن کند که به کدام یک از آنها کمک کند، امام علیه‏السلام در پاسخ ابراهیم نوشت: «چنین چیزی لازم به پرسیدن نیست و در چنین موردی شکی نیست که مقام علی بن جعفر را - که خداوند ما را به وسیله او بهره‏مند سازد - نمی‏شود با او مقایسه کرد، بنابراین در نیازمندیهای خود به علی بن جعفر مراجعه کن و از فارس بترس و از دخالت او در کاری از کارهای خود جلوگیری کن، تو خودت و هر کس از مردم آن دیار که از تو اطاعت می‏کند، این کار را بکنید، زیرا آن چه به وسیله او، امر بر مردم مشتبه شده است به ما خبر داده‏اند پس به وی توجه نکنید، ان شاء الله.» [5] .
و اختلافی بین علی و ابن‏قزوینی رو داد، ابراهیم بن محمد همدانی نامه‏ای به امام علیه‏السلام نوشته و او را از جریان مطلع ساخت و درخواست کرد که تکلیف او را مشخص کند که از کدام یک پیروی کند، امام علیه‏السلام در پاسخ ابراهیم نوشت: «چنین مطلبی نیاز به سؤال ندارد و در مثل علی بن جعفر نمی‏توان تردید کرد خداوند حرمت علی بن جعفر را بالاتر از آن کرده است که با کسی چون قزوینی مقایسه کنند! و نام هر دو را با هم ببرند، بنابراین در نیازهای خود به علی بن جعفر مراجعه کن و مردم آن سامان را بگو که در حاجات خود به علی بن جعفر مراجعه کنند و از قزوینی بپرهیزند که مبادا در کاری از کارهای آنها دخالت کند، چون ریاکاری او نزد مردم به ما رسیده است، و به او توجه نکنید. ان شاء الله.» [6] . ما در بحثهای گذشته، دعای امام علیه‏السلام را موقعی که او در زندان بوده است نقل کردیم که دعای امام مستجاب گشت و او از زندان خلاص شد.

پی نوشت ها:
[1] رجال طوسی.
[2] رجال نجاشی.
[3] کتاب «الغیبة».
[4] رجال کشی.
[5] رجال کشی.
[6] رجال کشی.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ ترجمه محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir