فارس بن حاتم قزوینی

نوع اصطلاح :
عنوان :
فارس بن حاتم قزوینی
شیخ او را از اصحاب امام ابوالحسن علیه‏السلام دانسته و اضافه می‏کند که او از غلات بوده و ملعون است [1] کشی می‏گوید: نصر بن صباح گفت: امام هادی علیه‏السلام، حسن بن محمد معروف به ابن‏بابا، محمد بن نصیر نمری و فارس بن حاتم قزوینی را لعنت کرد [2] .
از امام ابوالحسن الهادی علیه‏السلام، اخبار زیادی در لعن بر او و بر حذر داشتن شیعیان از ارتباط با او رسیده است زیرا که او ریشه گمراهی و ضلالت بوده است و از جمله آن اخبار است:
1 - عروه، نامه‏ای درباره فارس بن حاتم، خدمت امام هادی علیه‏السلام نوشت و امام در پاسخ وی فرمود: «حرفهای او را قبول نکنید و آبروی او را ببرید، خدا او را از رحمت خود دور سازد و خوار کند، او دروغگوست و در تمام آن چه ادعا می‏کند و توصیف می‏نماید دروغ می‏گوید: ولیکن از درگیر شدن و بحث و گفتگو در آن باره، خویشتن داری کنید و از مشورت با او بپرهیزید، و راه او را برای فتنه انگیزی باز نگذارید، خداوند ما را از شر او و نظایر او باز دارد.» [3] .
2 - ابراهیم بن داوود یعقوبی به امام ابوالحسن علیه‏السلام درباره وی نامه‏ای نوشت و امام به او چنین پاسخ داد: «با او هم مجلس نشوی و اگر او نزد تو آمد، به چیزی نگیر و تحقیرش کن.» [4] .
3 - امام ابوالحسن علیه‏السلام به علی بن عمر قزوینی درباره فارس بن حاتم چنین نوشت:
«بدانچه در دین خدا اعتقاد داری، معتقد باش که باطن امور نزد ما مطابق همان است که اظهار داشتیم و به تو خبر دادیم، در صورتی که فارس - که خدایش لعنت کند - حقی ندارد، نسبت به شما جز این که در لعن کردن به او و دشمنی با او بکوشی و بیش از آن چه امکان دارد، با او مخالفت ورزی، من دستور نمی‏دهم که اعتقاد به خدا به گونه نادرستی صورت پذیرد. بنابراین بکوش، هر چه بیشتر در لعن و رسوا سازی او و بریدن دست او و جلوگیری یاران ما از ارتباط با او و از بین بردن جریان او استوار باش، و از طرف من آن را به مردم ابلاغ کن و از جانب ما به ایشان حکم کن و من در پیشگاه خدا از شما درباره این مطلبی که تأکید دارم مؤاخذه می‏کنم پس وای به کسی که نافرمانی کند و انکار نماید. این نامه را به خط خودم در شب سه‏شنبه نهمین شب ماه ربیع اول سال (250 ه) نوشتم و بر خداوند توکل می‏کنم و او را فراوان سپاس می‏گویم» [5] . این بود برخی از نامه‏های امام هادی علیه‏السلام که درباره این مرد بی‏دین و دشمن اسلام رسیده است. به راستی که وی مردی بدعتگذار و گمراه کننده‏ای بود که مردم را به انحراف از دین و مسخ چهره اسلام و تحریف آیات، دعوت می‏کرد. که ما نظرات وی را آن جا که راجع به عصر امام علیه‏السلام سخن می‏گوییم، ذکر خواهیم کرد. به هر حال، امام علیه‏السلام به شیعیانش دستور داد تا این انسان مسخ شده را بکشند به این عبارت: «بنابراین هر کس ما را از دست او راحت کند و او را بکشد، من در پیشگاه خداوند برای او بهشت را ضمانت می‏کنم» [6] .

پی نوشت ها:
[1] رجال طوسی.
[2] رجال کشی.
[3] رجال کشی.
[4] رجال کشی.
[5] «الغیبة».
[6] رجال کشی.

منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ ترجمه محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir