السلام علی ائمة الهدی

نوع اصطلاح :
عنوان :
السلام علی ائمة الهدی
سلام به ائمّه اطهار علیهم السلام به دوگونه داده می‏شود. گاهی هم زمان با نام بردن امام معصوم جهت احترام و عظمت دادن به او، بر وی سلام فرستاده می‏شود که معمولاً «علیه‏السَّلام»، «علیهماالسَّلام» و یا «علیهم‏السَّلام» گفته می‏شود. یعنی با ضمیر غایب، بر او سلام داده می‏شود. همچنان که امام سجّاد علیه السلام بر پیامبر صلی الله علیه وآله اینچنین درود می‏فرستد: «اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَی بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِیارَةِ قَبْرِ رَسُولِکَ، صَلَوَاتُکَ عَلَیهِ وَ رَحْمَتُکَ وَ بَرَکَاتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ (وَ آلِ رَسُولِکَ) عَلَیهِمُ السَّلاَمُ».[1] .
خداوندا و بر من منّت گذار به حجّ و عمره و زیارت قبر پیامبرت - که درودهایت بر او و رحمتت و برکاتت بر او و بر خاندانش باد - و خاندان پیامبرت - که درود بر ایشان باد -. گاهی نیز از ابتدا، قصد آن امام کرده و نام آن معصوم را برای ادای سلام می‏آوریم و از ابتدا قصد سلام بر آن امام را داشته‏ایم. در این صورت امام را حاضر دانسته با ضمیر حاضر به او سلام می‏نماییم. همان‏گونه که در زیارت عاشورا می‏گوییم: «السَّلامُ عَلَیک یا اَبا عَبْداللَّه، السَّلام عَلَیک یابْن رَسول اللّه...».[2] . «ائمّة» جمع «امام» به معنی پیشوا و شایسته پیروی شدن است.
«هدی» به معنای هدایت و رستگاری است.
و منظور آن است که ائمّه اطهار علیهم السلام در هدایت و رستگاری، پیشوایان مردم هستند و یا مقصود آن است که هدایت همراه و ملازم امامانِ معصوم علیهم السلام می‏باشد.
آنها پیشوای هدایتند و پیروی از آنان که شایسته پیروی هستند، هدایت و رستگاری به همراه دارد و هر کس از ائمّه علیهم السلام دوری گزیند، هدایت نیافته و از معرفت الهی و ایمان بهره‏ای نبرده است.
عن ابی حمزه «قال: قال لی ابو جعفر علیه السلام اِنَّما یعْبُدُ اللّهَ مَن یعْرِف اللّهَ فَامَّا مَنْ لا یعْرِف اللّهَ فَانَّما یعْبُدُهُ هکَذا ضَلالاً قلت: جُعِلْتُ فِداکَ فَما مَعْرِفَةُ اللّهَ؟ قالَ تَصدیقُ اللّهَ عزَّ و جلَّ و تَصْدیقُ رَسُوله صلی الله علیه وآله وسلم و مُوالاة عَلی علیه السلام و الاِئْتِهامَ بِه و بِاَئِمَّةِ الهُدی علیهم السلام وَ البِرائَةِ اِلی اللّهِ عزَّ و جلَّ مِنْ عَدُوِّهِم».[3] . ابو حمزه گوید: امام باقر علیه السلام به من فرمود: همانا کسی خداوند را پرستش می‏کند که او را بشناسد و کسی که خدا را نمی‏شناسد، این‏گونه (همانند مردمان جاهل) خداوند را گمراهانه می‏پرستد. عرض کردم: قربانت شوم معرفت خداوند چیست؟ امام فرمودند: باور داشتن خداوندِ عزّ و جلّ و باور داشتن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و دوست داشتن علی علیه السلام و پیروی از او و از ائمّه هدی علیهم السلام و بیزاری جستن از دشمنان ایشان. و در حدیثی دیگر آمده است: عن برید العجلی عن ابی‏جعفر علیه السلام فی قول اللّه عزَّ و جلَّ «إِنَّمَآ أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»[4] فقال: «رسول اللّه صلی الله علیه وآله وسلم المنذر و لِکلّ زَمان منا هادٍ یهدیهم إلی ما جاءَ به نَبی اللّهِ صلی الله علیه وآله وسلم ثمّ الهداة مِن بَعْده علی ثمّ الأوصِیاء واحدٌ بَعْد واحدٍ».[5] .
برید عجلی می‏گوید: از امام باقر علیه السلام درباره منظور خداوند در آیه «ای پیامبر تو بیم‏دهنده‏ای و برای هر قوم و ملّتی هدایت‏کننده‏ای هست.» سؤال کردم. امام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه وآله بیم‏دهنده است و در هر زمان یک نفر از ما اهل‏بیت هدایت‏کننده است، که مردم را به آنچه پیامبر از طرف خداوند آورده، هدایت می‏کند. هدایت کنندگان بعد از پیامبر صلی الله علیه وآله، علی علیه السلام و پس از او اصیااش یکی پس از دیگری است.

پی نوشت ها:
[1] صحیفه سجادیه، دعای 23، فراز 4.
[2] زیارت عاشورا، مفاتیح الجنان.
[3] کافی، ج 1، ص 180.
[4] سوره مبارکه رعد، آیه 7.
[5] بحارالانوار، ج 16، ص 358.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir