کَما شهد الله لنفسه وشهدت له ملائکته واولوا العلم من خلقه

نوع اصطلاح :
عنوان :
کَما شهد الله لنفسه وشهدت له ملائکته واولوا العلم من خلقه
«اولوا» به معنی صاحبان است که قبلاً توضیح داده شده. در این فراز می‏گوییم: شهادت ما بر وحدانیت و یگانگی خداوند، همان‏گونه است که خداوند متعال بر وحدانیت و یگانگی خود شهادت داده و اعلام داشته است و همان‏گونه است که فرشتگان خدا بر این مطلب اذعان داشته، شهادت می‏دهند و همچنین به گونه‏ایست که صاحبان علم (از مخلوقات خداوند)، بر این وحدانیت و یگانگی شهادت می‏دهند. شهادت خداوند بر وحدانیت و یگانگی خود، با شهادت انسان‏ها، فرشتگان و صاحبان علم بر وحدانیت خداوند متعال، از یک صنف نیست. زیرا شهادت و گواهی انسان‏ها، فرشتگان و صاحبان علم جنبه قولی دارد. چون هر کدام با گفتاری شایسته خود، اعتراف به وحدانیت خداوند می‏کنند. ولی شهادت و گواهی خداوند بر وحدانیت خود، جنبه عملی دارد. یعنی خداوند با پدید آوردن جهان آفرینش که دارای نظام واحد و قوانین یکسان است، این حقیقت را بازگو می‏کند که یک واحد پیوسته و یک نظام یگانه در عالم وجود دارد که از یک منبع سرچشمه گرفته است. بنابراین معنای «کما» تشبیه و مانند آن نیست تا شهادت توحیدی قولی بنده، مشابه و مساوی با شهادت توحیدی عملی خداوند باشد. البتّه می‏توان شهادتِ توحیدی قولی ملائکه را به شهادتِ قولی بنده عطف کرد. زیرا هر دو از یک مقوله هستند. هر چند این دو طائفه (انسان و ملائکه) در عمل نیز باید شهادت بر توحید داشته باشند، ولی شهادت عملی آنان با شهادت عملی خداوند تفاوت دارد. زیرا شهادت عملی آنان در عبادت و بندگی خداوند است، ولی شهادت عملی خداوند در خلقت یگانه عالم است.

منبع: پرچم‏داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir