عزت مؤمن

نوع اصطلاح :
عنوان :
عزت مؤمن
عزت و سرافرازی مرهون کرامت و حیثیت شخص می‏باشد. عزیز به فردی گفته می‏شود که ارزش‏های انسانی و الهی را در وجود خود مستقر ساخته و از رفتارهای ضد ارزش پرهیز نماید. بر این اساس عزت با پستی و ذلت سازگار نیست و نمی‏توان موقعیت و شخصی را عزیز پنداشت در شرایطی که فرد گرفتار ضد ارزش‏ها و صفات رذل و پستی است. به همین جهت افرادی که با رفتارهای نا به هنجار خویش بزرگ نمایی نموده و خود را در میان قوم و طایفه و یا ملتی عزیز می‏پندارند، عزیز و سربلند نیستند. اینان ذلیل و نگون بخت می باشند که به حقیقت رفتار و اخلاق خویش ناآگاهند.
اگر خواسته باشیم عزت را صحیح معنا کنیم باید بگوییم عزت هر شخص در گرو پای‏بندی وی به ارزش‏های الهی است؛ زیرا عزت از آن خداست، فان العزة لله جمیعا. [1] .
عزت را خدای سبحان ارزانی آن فرد و امتی می‏کند که در مسیر خدا حرکت کند و رفتار هماهنگ با موازین الهی داشته باشد، من کان یرید العزة فلله العزة جمیعا. [2] فلله العزة و لرسوله و للمؤمنین. [3] «هر کس خواهان عزت و سربلندی است عزت پیش خداست، سربلندی از آن خدا و پیامبرش و انسان‏های مؤمن است».
بر این اساس آن کسی که با گناه و ناهنجاری و ستم، موقعیتی را برای خویش دست و پا می‏کند و خود را عزیز می‏پندارد، در واقع در ذلت و پستی‏ که خودش متوجه آن نیست، فرو رفته است، اخذته العزة بالاثم. [4] «عزت را از راه گناه جستجو می‏کند!» لیکن گناه عزت نمی‏آورد؛ گناه ذلت و پستی است. جستجوی عزت در گناه، پنداری بیش نیست که عاقبت آن عذاب و گرفتاری است، ذق انک انت العزیز الکریم. [5] «تو که بی‏جهت خود را عزیز می‏پنداشتی اینک عذاب را بچش.» کسی که از راه ستم و گناه موقعیت فراهم ساخته و خود را عزیز می‏پندارد این شخص در ذلت و پستی است.
فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم موسی بن جعفر علیه‏السلام این حقیقت را این گونه بیان می‏کند: اما و الله لئن عز بالظلم فی الدنیا لیذلن بالعدل فی الآخرة. [6] «اگر کسی با ستم و گناه، خویش را در دنیا عزیز پندارد، ذلت وی با عدل در آخرت آشکار می‏گردد.» در قیامت که حقیقت‏ها و سیرت‏ها آشکار می‏گردد، معلوم خواهد شد که وی عزیز نبوده، بلکه خود را عزیز می‏پنداشته؛ ذلت و پستی بوده که به آن توجه نداشته است. روز قیامت که پرده‏ها کنار رود و حقایق و باطن‏ها آشکار گردد، یوم تبلی السرائر [7] «روز آشکار شدن پنهان‏ها» فرا رسد، آنگاه عزت‏های واقعی از پنداری آشکار می‏گردند.

پی نوشت ها:
[1] نساء، 139.
[2] فاطر، 10.
[3] منافقون، 8.
[4] بقرة، 206.
[5] دخان، 49.
[6] تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 361.
[7] الطارق، 9.

منبع: امام کاظم الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ اول 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir