ماجرای راهب مسیحی و مرد هندی

نوع اصطلاح :
عنوان :
ماجرای راهب مسیحی و مرد هندی
یعقوب بن جعفر می‏گوید: «نزد حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام بودم که فضل بن سوار آمد و گفت که: «مردی از اهل نجران یمن به همراه زن و مردی که از راهبه‏های نصرانی هستند، اجازه ورود می‏خواهند.» امام کاظم علیه‏السلام فرمود: «فردا آنها را نزد چاه ام الخیر بیاور.»
ما فردا رفتیم به همانجا، آنها را دیدیم که آمده‏اند، پس امام کاظم علیه‏السلام دستور فرمود که حصیری که از برگ خرما ساخته بودند را آوردند و زمین را با آن فرش کردند. پس حضرت نشست و ایشان نیز نشستند. سپس آن زن شروع کرد به سؤال کردن و مسائل بسیاری را پرسید و حضرت تمامی آنها را جواب داد. سپس امام کاظم علیه‏السلام از آن زن سؤالهایی را پرسید و او نتوانست به هیچ یک از سؤالهای آن حضرت پاسخ دهد، پس اسلام آورد. آنگاه آن مرد راهب شروع به سؤال کردن کرد و حضرت به تمام آن سؤالها جواب فرمود. سپس آن راهب گفت: که من در دین خود محکم بودم و نگذاشتم در روی زمین مردی از نصاری را که علم او به علم من برسد و به تحقیق شنیدم، مردی در هند می‏باشد که هر وقت بخواهد در یک شبانه روز به بیت‏المقدس می‏رود و بعد به منزل خود در زمین بر می‏گردد. من گفتم: «این مرد در کجای هند است؟» گفت: «در سندان است.» گفتم: «به من از احوالات آن مرد خبر بده و بگو او از کجا این قدرت را بدست آورده است؟» گفت:«او آن اسمی را آموخته است که آصف - وزیر سلیمان - به آن آگاهی یافت و بوسیله آن، تختی که در شهر سبا بود را آورد و حق تعالی آن را در کتاب شما و کتابهای ما ذکر فرمود.» سپس حضرت امام کاظم علیه‏السلام از او پرسید: «برای خدا چند اسم است که اگر کسی خدا را به آن اسمها بخواند، دعایش مستجاب شده و برگشت داده نمی‏شود؟» راهب گفت: «اسمهای خدا بسیار است و اما حتمی ترینشان که سائلش نومید نمی‏شود هفت اسم است.» امام کاظم علیه‏السلام فرمود: «خبر بده به من آنچه را که از آنها در حفظ داری.» راهب گفت: «نه! قسم به خدائی که تورات را به موسی نازل کرد و عیسی را عبرت عالمیان و برای امتحان شکر گذاری صاحبان عقل فرستاد و محمد صلی الله علیه و اله و سلم برکت و رحمت گرداند و علی علیه‏السلام را عبرت و بصیرت گرداند، یعنی او را سبب عبرت گرفتن مردمان و بینائی ایشان در دین نمود و اوصیاء را از نسل محمد و علی علیهماالسلام قرار داد، نمی‏دانم که آن هفت اسم چیست و اگر آنها را می‏دانستم در طلب آنها به کلام تو محتاج نمی شدم و نزد تو نمی‏آمدم و از تو سؤال نمی‏کردم. حضرت به او فرمود: «برگرد به صحبت درباره آن شخص هندی.» راهب گفت: «من آوازه این اسمها را شنیده بودم ولکن نه باطن آنها و نه ظاهر آنها را می‏دانم و نمی‏دانم که آنها چیست و چگونه است و علمی به خواندن آنها ندارم.» من روانه شدم تا به سندان هند رسیدم. پس از احوال آن مرد پرسیدم، گفتند: او در کوهی دیری بنا کرده است و از آن بیرون نمی‏آید و دیده نمی‏شود مگر در هر سالی دو مرتبه، و اهل هند اعتقاد دارند که خداوند متعال برای او چشمه‏ای در دیرش روان کرده است و برای او بدون تخم پاشیدن، زراعت روئیده می‏شود و برای او کشت می‏شود بدون آنکه کشت و زراعتی نماید. پس رفتم تا به درب دیر او رسیدم، سه روز در آنجا ماندم و درب دیر را نمی‏کوبیدم.
پس در روز چهارم ماده گاوی را دیدم که بر او بار هیزم و پستانهای او بسیار بزرگ بود، آن گاو آمد و بر درب دیر فشار آورد و آن را باز نمود و داخل شد. من نیز به دنبال او رفتم و داخل شدم. پس آن مرد را دیدم که ایستاده است. او به آسمان نگاه می‏کرد و می‏گریست و به زمین نگاه می‏کرد و گریه می‏کرد و به کوهها نظر می‏کرد و می‏گریست.
پس من از روی تعجب و حیرت، به مرد هندی گفتم: سبحان الله! چقدر مثل تو در این زمانه کم است.» مرد هندی گفت: «به خدا قسم، من نیستم مگر حسنه‏ای از حسنات مردی (یعنی حضرت موسی بن جعفر علیه‏السلام) که او را واگذاشتی و به اینجا آمدی.»
به او گفتم: «به من خبر داده‏اند که نزد تو اسمی است از اسمهای خدای تعالی که به وسیله آن اسم، در یک شب به بیت‏المقدس می‏روی و بر می‏گردی.» گفت: «آیا بیت‏المقدس را می‏شناسی؟!» گفتم: «من بیت‏المقدسی را نمی‏شناسم مگر بیت‏المقدسی که در شام است.» گفت: «نه آن بیت‏المقدس منظور نیست بلکه منظور آن خانه‏ای است که مقدس و پاکیزه شده می‏باشد و آن بیت آل محمد علیهم السلام است.» گفتم: آنطور که من شنیده‏ام تا به امروز بیت‏المقدس است.» گفت: «آن محرابهای پیغمبران است و آنجا را حظیرة المحرایب می‏گفتند یعنی محوطه‏ای که محرابهای پیغمبران در آنجا است، تا آنکه زمان فترة آمد یعنی آن زمانی که ما بین محمد و عیسی علیهماالسلام بود و بلا به اهل شرک نزدیک شد و نقمتها و عذابها در خانه‏های شیاطین آمد و سخنان آهسته در خانه‏های شیاطین بلند و آشکار شد و بدعتها و شبهه‏های باطل در مجالس علمای اهل گمراهی و ضلالت بوجود آمد، پس نامها را از جاهایی به جاهای دیگر نقل کردند و نامها را به نامهای دیگری تغییر دادند و این است مراد از قول خدای تعالی:«ان هی الااسماء سمیتموها انتم و اباؤکم ما انزل الله بها من سلطان.» [1] «یعنی:این بتها جز نام‏هایی که شما و پدرانتان برآنها نهاده‏اید، چیز دیگری نیست و خدا هیچ دلیلی بر معبودیت آنها نازل نفرموده است. گفتم: «من سفر کردم بسوی تو از شهری دور و برای رسیدن به تو از دریاها گذشتم و سختی‏های زیادی را کشیدم تا اینکه به خواسته و حاجت خود برسم. گفت: «مادرت، تو را حامله شد در حالی که نزد او ملکی کریم حاضر گردید و پدرت هر وقت که اراده نزدیکی با مادرت را داشت غسل می‏کرد و با حال


پاکیزگی نزد او می‏آمد و پدرت قسمت چهارم انجیل یا تورات را در آن بیداری شب خوانده بود که عاقبت او و تو به خیر شده ‏است.»
حال برگرد از هر جا که آمدی و برو به مدینه محمد صلی الله علیه و اله و سلم که به آن مدینه طیبه می‏گویند و نام آن در زمان جاهلیت یثرب بوده است.
در مدینه به محلی برو که به آن بقیع می‏گویند بعد سؤال کن که خانه مروان کجاست، پس آنجا منزل کن و سه روز در آنجا بمان تا کسی نفهمد که برای چه کاری آمده‏ای!
سپس با آن پیرمرد سیاهی که بر در آن سرای، بوریا می‏بافد مهربانی کن و به او بگو: کسی که در کنج خانه تو منزل می‏کرد، مرا به سوی تو فرستاده است. سپس از او احوال موسی بن جعفر علیه السلام را سؤال کن و بپرس از او که مجلس او کجاست و در چه ساعتی به آن مجلس می‏آید؛ پس آن پیرمرد تو را راهنمایی خواهد کرد.»
گفتم: «هرگاه آن جناب را ملاقات کردم چکار کنم؟» گفت: «هرگاه آن حضرت را ملاقات کردی از آنچه شده ‏است و آنچه خواهد شد سؤال کن و از معالم دین هر چه گذشته و هر چه باقی مانده است راهنمایی بخواه.» چون کلام راهب به اینجا رسید حضرت موسی بن جعفر علیه ‏السلام به او فرمود: «بدرستی که او تو را نصیحت کرده است.» راهب گفت: «فدایت گردم! نام او چیست؟» حضرت فرمود: «نام او، متمم بن فیروز است و او از ابناء عجم می‏باشد و از کسانی است که ایمان آورده به خداوند یکتا که شریک ندارد و پرستیده است او را با اخلاص و یقین و از قوم خود گریخته است، چون ترسیده که آنها دین او را ضایع کنند. پس پروردگارش به او حکمت بخشید و او را به راه راست هدایت فرمود و وی را از متقیان گرداند و میان او و بندگان مخلص خود شناخت و آشنائی قرار داد. او در هر سال به مکه آمده و حج می‏گذارد و در سر هر ماه، یک عمره بجای می‏آورد و از جای خودش از هند تا مکه به فضل و اعانت خداوند می‏آید، و اینچنین خداوند شکرگذاران را جزا می‏دهد.» سپس راهب مسائل بسیاری را امام کاظم علیه‏السلام پرسید و حضرت به همه آنها پاسخ فرمود. سپس حضرت از راهب سؤالهایی پرسید که راهب نتوانست به هیچ کدام از آنها جواب بدهد، پس حضرت خود به آنها جواب داد.
سپس راهب گفت: «به من خبر بده از هشت حرفی که نازل شده از آسمان، بعد چهار تا از آن هشت حرف در زمین ظاهر شد و چهارتای دیگر در آسمان باقی ماند (یعنی هنوز آنها به فعل نیامده است)، بگو آن چهار حرفی که در آسمان باقی مانده است بر چه کسی نازل می‏شود و چه کسی آنها را تفسیر خواهد کرد.» حضرت فرمود: «خداوند نازل خواهد کرد آنها را بر قائم ما و او آنها را تفسیر خواهد کرد چیزی را نازل خواهد فرمود که بر صدیقان و رسولان و هدایت شوندگان نازل نفرموده است.» راهب گفت: «به من دو حرف از آن چهار حرف که در زمین است را بگو.» حضرت فرمود: «به توهمه آن چهار حرف را می‏گویم: پس اول توحید است، و دوم رسالت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله و سلم است بر حالی که از آلایش خالص شده باشد، و سوم ما اهل‏بیت پیغمبر هستیم، و چهارم آنکه شیعیان ما، از ما می‏باشند و ما، از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم هستیم و رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم از خدا.
(یعنی این اتصال و تعلق شیعه ما به ما و ما به پیغمبر و پیغمبر به خدا بواسطه حبل و ریسمانی است که مراد از آن دینی است که با ولایت و محبت باشد.)
پس راهب گفت: «شهادت می‏دهم که نیست معبودی جز خداوند، او یکتاست و شریکی برای او نیست و بدرستی که محمد صلی الله علیه و اله و سلم رسول خدا است و اینکه آنچه از نزد خدای تعالی آورده است حق است و اینکه شما برگزیده خدا هستید از مخلوقین و اینکه شیعیان شما پاکیزه هستند و عاقبت نیکو برای آنها است.»[2] .

پی نوشت ها:
[1] سوره ی نجم آیه ی 23.
[2] کافی - منتهی الآمال.

منبع: حدیث اهل‏بیت: عجایب و معجزات شگفت انگیزی از امام کاظم؛ واحد تحقیقاتی گل نرگس، شاکر چاپ اول 1386.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir