پاسخ به اشکال تراشی خلیفه

نوع اصطلاح :
عنوان :
پاسخ به اشکال تراشی خلیفه
مهدی عباسی، طاغوت مستبد زمان امام کاظم علیه‏السلام همواره با مظاهر تشیع به شدت مخالفت می‏کرد. در یکی از سال‏ها مهدی، وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با امام کاظم علیه‏السلام ملاقات کرد و برای آن که به گمان خود از نظر علمی امام علیه‏السلام را آزمایش کند! بحث حرمت شراب را در قرآن پیش کشید و پرسید:
« آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است »؟ آن گاه اضافه کرد: « مردم اغلب می‏دانند که در قرآن از خوردن شراب نهی شده است، ولی نمی‏دانند که معنای این نهی، حرام بودن آن است »!
امام علیه‏السلام فرمود:
« بلی، حرمت شراب در قرآن مجید صریحا بیان شده است ».
- در کجای قرآن؟!
- آنجا که خداوند (به رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم) می‏فرماید: « بگو پروردگار من، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز « اثم » (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است... » [1] . آنگاه امام علیه‏السلام پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده فرمود: « مقصود از کلمه « اثم » در این آیه که خداوند آن را تحریم نموده، همان شراب است، زیرا خدا در آیه دیگری می‏فرماید:
« از تو از شراب و قمار می‏پرسند، بگو در آن « اثم کبیر » (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم هست و گناهش از سودش بزرگتر است ». [2] .
و « اثم » که در سوره اعراف صریحا حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابر این شراب صریحا در قرآن مجید حرام معرفی شده است.
مهدی سخت تحت تأثیر استدلال امام علیه‏السلام قرار گرفت و بی‏اختیار رو به « علی بن یقطین » [3] کرد و گفت: « به خدا این فتوا، فتوای هاشمی است! » علی بن یقطین گفت: « شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر قرار داده است ». [4] .
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی فرو می‏خورد، گفت:
« راستی می‏گویی ای رافضی [5] »!! [6] .


پی نوشت ها:
[1] قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغی بغیر الحق... » (اعراف / 33).
[2] یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما... » (سوره بقره /219).
[3] علی بن یقطین از شیعیان بود و با اجازه امام (ع) و از روی سیاست وارد دستگاه خلافت مهدی عباسی شده بود.
[4] گویا مقصود او این بود که فضیلت امام (ع) برای مهدی عباسی نیز افتخار است زیرا بنی‏هاشم با هم قرابت داشتند.
[5] گویا مهدی با گفتن « رافضی » فهماند که من می‏دانم تو شیعه امام (ع) هستی.
[6] کلینی، الفروع من الکافی، ج 6، ص 406.

منبع: کرامات و مقامات عرفانی امام موسی بن جعفر؛ سید علی حسینی قمی، نبوغ چاپ دوم 1382.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir