ملائکه و منازل ائمه

نوع اصطلاح :
عنوان :
ملائکه و منازل ائمه
عن المفضل بن عمر قال: دخلت علی أبی‏عبدالله علیه‏السلام، فبینا أنا جالس عنده، اذ أقبل موسی ابنه و فی رقبته قلادة فیها ریش غلاظ، فدعوت به فقبلته و ضممته الی، ثم قلت لأبی‏عبدالله: جعلت فداک، أی شی‏ء هذا الذی فی رقبة موسی؟ فقال: هذا من أجنحة الملائکة. قال، فقلت: و انها لتأتینکم؟ قال: نعم، انها لتأتینا و تتعفر فی فرشنا، و ان هذا الذی فی رقبة موسی من أجنحتها.
بصائر ج 2 باب 17


ترجمه:
مفضل بن عمر گوید: وارد شدم به محضر امام ششم حضرت صادق علیه‏السلام، و در آن حالی که در خدمت آن حضرت نشسته بودم: فرزندش موسی آمد، و در گردن او گردن‏بندی بود که در آن پر غلیظی زده شده بود، پس من او را به طرف خود خوانده، و او را بوسیده و در بغل گرفتم.
سپس عرض کردم به امام ششم: فدایت گردم، چیست این که در گردن موسی است؟ فرمود: این از پرهای ملائکه باشد. عرض کردم: آیا ملائکه به منازل شما وارد می‏شوند؟ فرمود: آری آنها می‏آیند، و به رختخوابهای ما خودشان را می‏مالند، و این که در گردن فرزندم می‏بینی از پرهای آنها باشد.


توضیح: درباره این حدیث شریف توضیحاتی داده می‏شود:
1- ملائکه از عالم ماورای ماده، و از أجسام لطیفه محسوب می‏شوند. و در عالم ماورای ماده دو مرتبه در عالم أجسام وجود دارد که: اجسام لطیفه عالیه، و أجسام لطیفه دانیه.
در مرتبه عالیه: ملائکه هستند که به درجات مختلف و روی برنامه‏ها و وظائف گوناگون مشغول طاعت هستند. و در مرتبه دانیه: انواع جن وجود دارند که به لحاظ آلودگی در ذات آنها از جهت نورانیت و ظلمت و ایمان به حق و کفر و قرب به خداوند سبحان و بعد از او مراتبی پیدا می‏کنند، چنانکه می‏فرماید: و أنا منا المسلمون و منا القاسطون فمن أسلم فأولئک تحروا رشدا و أما القاسطون فکانوا لجهنم حطبا 72 / 15. [1] .
2- ملائکه از لحاظ خلوص ذات و طهارت و صفاء و نزاهت از آلودگی، یکنواخت آفریده شده، و نقطه ظلمت و جهت منفی در وجود آنها نبوده، و ذات پاک و نورانی آنها به جز خوبی و خیر و اطاعت و عبودیت و صلاح و توجه به روحانیت و انجام وظائف الهی، چیز دیگری را اقتضاء نمی‏کند.
آری ملائکه چون زجاجه در مقابل نور و حقیقت، فانی بوده، و هیچ گونه خودنمایی و خودخواهی و عصیان و تخلفی ندارند، این است که خداوند متعال از جریان حالات آنها نقل می‏فرماید: و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الأرض خلیفة قالوا أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک - 20 / 30. در پاسخ کلام خداوند که فرمود: می‏خواهم در زمین خلیفه‏ای از طرف خود خلق کنم، گفتند: آیا می‏خواهی در محیط تیره و از خاک شخصی را که آلوده به خاک مادی تیره است قرار بدهی، و به اقتضای مادیت افساد در زمین و بلکه خونهای همدیگر را بریزند؟ در صورتی که ما پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس تو را کرده و ستایشگر هستیم.
3- تفاهم در عالم ملائکه با القاء مراد و تلقین در روح طرف است، و گفتن و شنیدن با زبان و گوش فقط در عالم ماده و حیوان و انسان صورت می‏گیرد.
و چون بخواهند با انسان مادی تفیهم داشته باشند: لازم است با قذف در قلوب و نکت در أسماع یا ایجاد صوت خارجی صورت بگیرد، و در باب 19 ذکر شد.
4- در صورتی که ملائکه بخواهند با انسان مأنوس و ملاقات و مصاحبت نمایند: لازم می‏شود که ایجاد صورت و شکل کرده و متشکل به صورت خارجی شوند، البته به صورت حیوان پاک یا انسان باصفاء.
توضیح اینکه: همین طوری که ملائکه با القاء و ایجاد صوت و قذف در قلوب و نکت در أسماع تفهیم و تفاهم می‏نمایند: در صورت احتیاج و مأموریت به ملاقات و مصاحبت خارجی با أفراد انسان و أولیاء پروردگار متعال، به وسیله تشکل به یکی از صوری که مورد نظر و متناسب مقام باشد: متشکل می‏گردند. و متشکل شدن برای آنها که جسم لطیف و پاک و نورانی و هیچ گونه کدورتی ندارند: به مجرد اراده صورت می‏گیرد.
چنانکه ما در عالم خواب یا مکاشفه (فیمابین نوم و یقظه) یا در حال انقطاع از بدن و انعزال از ماده، این مطالب را درک می‏کنیم، و این معانی بسیار مبرهن و روشن است.
و یکی از مصادیق روایت شریف - عبدی أطعنی حتی أجعلک مثلی تقول لشی‏ء کن فیکون (که به عبارت مختلف نقل شده است): این مورد و این معانی است.
و اگر کسی حقیقتا قلب خود را تهذیب و تزکیه کرده، و چون ملائکه روح خود را از أرجاس أخلاقی تطهیر نموده، و ظلمات و حجب باطنی را برطرف کرد: أمثال این مطالب و حقایق را با چشم ایمان مشاهده خواهد کرد. ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ألا تخافوا و لا تحزنوا - 41 / 30. [2] .
4- در ارتباط به این مطالب آیاتی در موضوع نزول ملائکه به أنبیاء در موارد مخصوص وارد شده است. و همچنین در مجلد سابع بحارالأنوار ط قدیم باب أن الملائکة تأتیهم: روایات مختلفی راجع به این موضوعات نقل شده است. از حضرت صادق سلام الله علیه است که فرمود: ملائکه نازل می‏شوند بر ما روی اثاث خانه و بر فراشها و حاضر می‏شوند بر مائده‏ها و برای ما از سبزیهای لطیف می‏آورند، و پرهای خود را بر بچه‏های ما می‏مالند، و مانع می‏شوند از رسیدن حشرات و حیوانات موذی بر ما، و أوقات نماز حاضر شده و با ما نماز می‏خوانند، و هر روز از أخبار جدید ما را مطلع می‏سازند. أبوحمزه ثمالی می‏گوید، وارد شدم به خانه امام چهارم حضرت سجاد علیه‏السلام، و آن حضرت چیزهایی را جمع کرده و به کسی که در پشت پرده بود می‏داد. عرض کردم: فدایت شوم، چیست که آنها را جمع می‏کنی؟ فرمود: اضافاتی است از پرهای کوچک ملائکه و آنها را پس از رفتن آنان جمع کرده، و به گردن‏بند فرزندهای ما می‏بندیم. عرض کردم: آیا ملائکه اینجاها می‏آیند؟ فرمود: آری می‏آیند و به این پشتی‏ها تکیه می‏کنند.

پی نوشت ها:
[1] و از ما جمعی تسلیم هستند، و گروهی برنامه به خود رسیدگی و تقسیط منافع دارند، پس آنانکه در تسلیم هستند: طلب رشد می‏کنند. و اما قاسطون: در جهنم خواهند سوخت.
[2] آنان که گفتند پروردگار ما خدا است، و سپس در این برنامه استقامت کامل داشتند: ملائکه بر آنان نازل شده و بشارت می‏دهند که می‏ترسید و محزون نگردید.

منبع: احادیث صعب امام هفتم و بررسی و تحقیق و توضیح لازم از آنها؛ علامه مصطفوی؛ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی چاپ اول 1385.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir