شلمغانيه

نوع اصطلاح :
عنوان :
شلمغانيه
پيروان ابوجعفر محمدبن علي شلمغاني معروف به ابن العزاقر از فرقه‏هاي غلاة شيعه‏اند.
وي نخست خود را باب مهدي اثنا عشري ناميد، بعد دعوي حلول نمود و گاه خود را روح القدس و مسيح مي‏خواند. عده‏اي از کاتبان دولت و ثروتمندان و خواص بدو گرويدند. مقصد سياسي اين گروه، بر انداختن عباسيان و طالبيان بود تا مردم از دست حکمراناني بالفعل و بالقوه خلاص شوند. گويند: ميان پيروان شلمغاني اباحه و آزادي جنسي رايج بود، قرآن را تأويل مي‏کردند و بهشت را به معناي شناخت و گرايش به آيين شلمغاني و دوزخ را عکس آن مي‏دانستند. تکاليف اسلامي را به جاي نمي‏آوردند و همچون «سبعيّه» به هفت عالم و هفت آدم قائل بودند. گويند: شلمغاني، دختر عثمان بن سعيد را رجعت فاطمه‏عليها السلام مي‏خواند و مي‏گفت: روح پيغمبر در عثمان بن سعيد (از نواب اربعه) حلول کرده است. وي مي‏گفت: «من و حسين بن روح وقتي داخل اين کار شديم، مي‏دانستيم در چه امري وارد مي‏شويم». حسين بن روح شيعيان را از او بر حذر داشت و توقيع صاحب‏الزمان‏عليه السلام در لعن شلمغاني و چند مدعي ديگر بابيت بيرون آمد. با اعدام شلمغاني در 322 ق نحله او هم ظاهراً از ميان رفت و حتي يکي از مريدانش در همان جلسه محاکمه، سيلي به صورتش نواخت! اما عده‏اي از بقاياي شلمغانيه گرد شخصي «بصري» نام - که مدعي بود روح شلمغاني در وي حلول کرده - جمع شدند و چون وي به سال 340 ق وفات يافت، به دستور مهلبي وزير، جانشين وي بازداشت و خانه‏هاي‏شان بازرسي شد. کتاب‏هايي در عقايد آن جماعت به دست آمد و معلوم شد جواني از ايشان مدّعي است روح علي‏عليه السلام در وي حلول کرده و زني مدعي است روح فاطمه‏عليها السلام در وي حلول کرده است: و يکي از وابستگان بني بسطام نيز از آن جماعت مدعي است: روح ميکائيل در وي حلول کرده است! مهلبي مي‏خواست آنها را مجازات کند؛ اما آنها نزد معزالدوله بويه‏اي چنين وانمودند که شيعه‏اند و مهلبي براي آنکه متهم به ضديت با تشيع نشود، ديگر پيگير آنها نشد. [1] و [2] .

پی نوشت ها:
[1] ر.ک: تشيّع و تصوّف، ص 191؛ کتاب الغيبة، ص 241؛ الفرق بين الفرق، ترجمه دکتر مشکور، ص 191؛ خاندان نوبختي، عباس اقبال، ص 237.
[2] ر.ک: دايرةالمعارف تشيّع، ج 10، ص 44.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir