سيره حکومتي حضرت مهدي‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
سيره حکومتي حضرت مهدي‏
از روايات به دست مي‏آيد، سيره حکومتي حضرت مهدي‏عليه السلام دقيقاً همان سيره حکومتي پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله، امام علي‏عليه السلام و ديگر امامان‏عليهم السلام است. البته نبايد از نظر دور داشت که پيامبرصلي الله عليه وآله و ائمه‏عليهم السلام به جهت محدوديت‏ها و موانع تحميل شده فراواني، نتوانستند آنچه در نظر داشتند، پياده کنند:
از روايات استفاده مي‏شود: تمامي محدوديت‏ها و موانع از سر راه امام مهدي‏عليه السلام برداشته مي‏شود و آن حضرت سيره معصومين‏عليهم السلام را تحقق خواهد بخشيد. در اين رابطه دو دسته روايت وجود دارد:
دسته‏اي که مي‏فرمايد سيره آن حضرت، همان سيره و روش پيامبرصلي الله عليه وآله و ائمه معصومين‏عليهم السلام است. اين روايات ناظر بر روش ايشان در امور اجرايي است.
دسته دوم روايات فراواني است که مي‏گويد: حضرت مهدي‏عليه السلام بر خلاف سيره پيامبرصلي الله عليه وآله، امام علي‏عليه السلام و ائمه‏عليهم السلام عمل خواهد کرد.
برخي از روايات هر دو گروه عبارت است از:
عبداللّه بن عطا گويد: از امام باقرعليه السلام پرسيدم: هنگامي که قائم‏عليه السلام قيام کند، به کدام روش در ميان مردم رفتار خواهد کرد؟ آن حضرت: «يَهْدِمُ ما قَبلَهُ کَما صَنَعَ رَسُولُ اللّهِ‏صلي الله عليه وآله وَيَستَأنِفُ الاِسْلامَ جَديداً»؛ «... آنچه را [بدعت و پيرايه] پيش از او بوده، از اساس ويران خواهد نمود، چنان که رسول خداصلي الله عليه وآله عمل کرد، و او اسلام را از نو شروع خواهد فرمود». [1] .
امام صادق‏عليه السلام فرموده است: «ما تَسْتَعْجِلُونَ بِخُرُوجِ القائِمِ، فَوَاللَّهِ مَالِباسُهُ اِلاّ الغَليظَ وَلاطَعامُهُ اِلاَّ الجَشِبَ وَما هُوَ اِلاَّ السَّيفُ وَالمَوتُ تَحْتَ ظِلِ السَّيفِ» [2] ؛ «چرا به فرا رسيدن خروج قائم شتاب مي‏کنيد؟ به خدا قسم لباس او جز جامه درشت و خشن نخواهدبودوغذايش جز خوراک ناگوار و ناخوش نباشد و جز شمشير [براي دشمنان] چيزي در کار نبوده و مرگ زير سايه شمشير خواهد بود».
همچنين آن حضرت فرمود: «... اِنَّ قائِمَنا اَهلَ البَيْتِ‏عليهم السلام اِذا قامَ لَبِسَ ثِيابَ عَليّ‏عليه السلام وَسارَ بِسيرَةِ عَليٍ‏عليه السلام» [3] ؛ «همانا قائم ما اهل بيت آن گاه که قيام فرمايد لباس علي‏عليه السلام را بر تن خواهد کرد و بر سيره او عمل خواهد نمود».
زراره از امام باقرعليه السلام روايت کرده گويد: «به آن حضرت عرض کردم: صالحي از صالحان را برايم نام ببر - و منظورم حضرت قائم‏عليه السلام بود - پس فرمود: اسم او اسم من است. عرض کردم: آيا همچون رفتار محمدصلي الله عليه وآله رفتار مي‏کند؟
فرمود: هرگز! هرگز! اي زراره رفتار او را پيش نمي‏گيرد، عرض کردم: فدايت شوم، براي چه؟! فرمود: همانا رسول خداصلي الله عليه وآله در امت خود چنان رفتار مي‏کرد که توأم با بخشش بود و دل‏هاي مردم را به خود جذب مي‏نمود؛ ولي رفتار قائم [به جهت ظلم فراواني که جهان را فرا گرفته] با خشونت و کشتار است؛ زيرا در کتابي که به همراه دارد، مأمور شده است که با کشتار رفتار کند و از کسي توبه نپذيرد. واي بر کسي که با او دشمني کند و به ستيز برخيزد!» [4] .
ابوخديجه از امام صادق‏عليه السلام روايت کرده که فرمود: «همانا امام علي‏عليه السلام فرمود: مرا چنين اختياري بود که فراريان از جبهه جنگ را بکشم و کار مجروحان را يکسره سازم؛ لکن من به ملاحظه آينده‏نگري براي ياران خود اين کار را نکردم که چون مجروح شدند کشته نشوند. اما براي قائم مقرر است آنان را که از جنگ مي‏گريزند، بکشد و کار زخمي‏ها را يکسره سازد». [5] .
همچنين از امام صادق‏عليه السلام سؤال شد: آيا سيره قائم‏عليه السلام به خلاف سيره و روش امام علي‏عليه السلام است؟ حضرت فرمود: بلي به جهت آنکه حضرت علي‏عليه السلام سيره‏اش از روي منّت و گذشت بود؛ چون مي‏دانست که شيعيانش زود مغلوب خواهند شد. اما حضرت قائم‏عليه السلام چون قيام کند، با شمشير و اسير گرفتن است؛ چون مي‏داند شيعيانش هرگز مغلوب نخواهند شد». [6] .
کوتاه سخن اينکه سيره و روش آن حضرت در راستاي اجراي تمامي احکام و حدود الهي است که با توجّه به شرايط خاصّ آن حضرت، تمامي آنها تحقق خواهد يافت. [7] .
با توجه به اينکه تا زمان ظهور، بسياري از حقايق تابناک اسلام دچار پيرايه و خرافات شده است؛ وقتي آن حضرت حقيقت اسلام را اظهار مي‏کند، عده فراواني گمان مي‏کنند آن حضرت دين جديدي آورده است! اين در حالي است که آن حضرت فقط دين راستين را اقامه مي‏کند. [8] (دين در عصر ظهور)

پی نوشت ها:
[1] الغيبة، ص 335، ح 17؛ ر.ک: تهذيب، ج 6، ص 154؛ روضةالواعظين، ص 265.
[2] الغيبة، ص 336، ح 20.
[3] الکافي، ج 1، ص 411، ح 4؛ ج 6، ص 444، ح 15.
[4] الغيبة، ص 334، ح 14.
[5] الغيبة، ص 334، ح 15.
[6] الکافي، ج 5، ص 33، ح 4؛ تهذيب، ج 6، ص 154؛ علل‏الشرايع، ج 1، ص 149؛ المحاسن، ج 2، ص 39، ح 1126.
[7] ر.ک: تهذيب الاحکام، ج 6، ص 351، ح 114.
[8] ر.ک: الکافي، ج 1، ص 536، ح 2.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir