مدت حکومت جهاني مهدي‏

نوع اصطلاح :
عنوان :
مدت حکومت جهاني مهدي‏
احاديث بسيار متفاوتي درباره طول مدت حکومت حضرت مهدي‏عليه السلام وارد شده است که در مجموع ده‏ها قول مي‏توان از آنها استخراج نمود:
1. پنج يا هفت يا نه سال، [1] .
2. شش ياهفت يا هشت يانه سال، [2] .
3. شش يا هفت يا نه سال، [3] .
4. هفت سال، [4] .
5. هفت سال و دو ماه، [5] .
6. هفت يا هشت سال، [6] .
7. نه سال، [7] .
8. چهارده سال، [8] .
9. نوزده سال، [9] .
10. نوزده سال و چند ماه، [10] .
11. بيست سال، [11] .
12. چهل سال، [12] .
13. هفتاد سال، [13] .
120 .14 سال (به قدر عمر حضرت ابراهيم خليل‏عليه السلام)، [14] .
309 .15 سال (به اندازه توقف اصحاب کهف در غار)، [15] .
313 .16 سال؛ [16] .
17. در رواياتي نيز گفته شده جز خداوند، کسي مدت حکومت حضرت مهدي‏عليه السلام را نمي‏داند.
برخي از محققان اين تفاوت را اشاره به مراحل و دوران‏هاي حکومت آن حضرت مي‏دانند و معتقدند آغاز شکل گرفتن و پياده شدنش پنج يا هفت سال و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهايي‏اش بيش از سيصد سال است. [17] .
قضاوت نهايي درباره مدت حکومت آن حضرت - به دليل نبود اخبار و منابع الکافي - امکان‏پذير نيست؛ اما با اين حال مي‏توان چنين نتيجه گرفت: قطع نظر از روايات اسلامي، مسلم است که اين همه آوازه‏ها و مقدمات براي يک دوران کوتاه مدت نيست؛ بلکه قطعاً براي مدتي است طولاني که ارزش اين همه تحمل زحمت و کوشش را داشته باشد. [18] .
البته اين مدت - هر قدر باشد - در مقايسه با کل تاريخ، بسيار ناچيز است. در اين موقعيت پرسش جديد رخ مي‏نمايد: آيا مدتي چنين کوتاه در مقايسه با کل تاريخ، دردها و رنج‏هاي انسان‏ها را در طول تاريخ جبران مي‏کند؟ در پاسخ مي‏توان گفت: فلسفه امام مهدي‏عليه السلام همانند فلسفه بعثت انبيا و رسولان الهي است. منظور از برانگيخته شدن رسولان الهي ابلاغ دستورهاي خداوند و نصب مشعل فروزان هدايت بر سر راه کاروان بشريت است. طولاني يا کوتاه بودن مدت ابلاغ رسالت، به اصل آن آسيب نمي‏رساند. دوران پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله 23 سال بود؛ ولي واپسين پيام الهي را ابلاغ کرد و اين مشعل هدايت را بر افروخت.
از سوي ديگر، مي‏توان به مدت نبوّت حضرت نوح‏عليه السلام اشاره کرد که به دليل عدم تحقق شرايط مساعد، نتيجه قابل توجهي به بار نياورد.
دوران امامت و حکومت حضرت مهدي‏عليه السلام نيز چنين است. مقصود اصلي ابلاغ رسالت الهي و تحقق بخشيدن به حکومت جهاني خداوند و حاکميت مستضعفان است؛ هر چند در مقايسه با کل تاريخ، سالياني محدود باشد.

پی نوشت ها:
[1] کنزالعمال، ج 14، ص 262 و 273.
[2] همان، ص 262.
[3] المهدي الموعود المنتظر، ج 1، ص 330.
[4] ملاحم سيد بن طاوس، ص 70 و 78 و 138؛ الارشاد، ص 342.
[5] ملاحم، ص 79.
[6] المهدي الموعود المنتظر، ج 1، ص 335.
[7] همان، ص 339.
[8] ملاحم، ص 79.
[9] الغيبة، ص 332.
[10] همان، ص 473، ح 1؛ کتاب الغيبة، ص 285 الارشاد، ص 345.
[11] منتخب الاثر، ص 239، ح 1.
[12] ملاحم، ص 78 و 79.
[13] کتاب الغيبة، ص 474، ح 497؛ الارشاد، ص 345، منتخب الاثر، ص 143.
[14] الغيبة، ص 189، ح 44.
[15] کتاب الغيبة، ص 283؛ الغيبة، ص 181.
[16] الغيبة، ص 473، ح 3.
[17] حکومت جهاني مهدي‏عليه السلام، مکارم شيرازي، ص 314.
[18] همان.

اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir