نشانه‏ هاي آخرالزمان

نوع اصطلاح :
عنوان :
نشانه‏ هاي آخرالزمان
اين محدوده زماني نشانه‏هايي دارد که در اصطلاح «علايم آخِرُالزّمان» خوانده مي‏شود.
علاوه بر اين اصطلاح رايج، در فرهنگ مسلمانان، اصطلاح مشابه ديگري به نام «اشراطُ الساعَة» وجود دارد. اين اصطلاح که بيشتر نزد اهل سنّت رايج است، به نشانه‏هاي وقوع قيامت اختصاص دارد؛ [1] ولي روايات ذکر شده ذيل اين عنوان، نشان مي‏دهد که بسياري از نشانه‏هاي آن، همچون نشانه‏هاي آخِرُالزّمان است و مي‏توان بسياري از نشانه‏هاي آخِرُالزّمان را نيز نشانه‏هاي قيامت دانست. بخشي از مشخصه‏هاي آخِرُالزّمان عبارت است از:

1) گريز از دين
پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله درباره ويژگي‏هاي انسان‏هاي اين دوران مي‏فرمايد:
يَأتِي عَلَي النَّاسِ زَمانٌ... دينُهُم دَراهِمُهُمْ وَ هَمُّهُمْ بُطُونُهُمْ وَقِبلَتُهُمْ نِساؤُهُمْ يَرکَعُونَ لِلرَّغِيفِ وَيَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حيارَي سُکاري لا مُسلِمينَ وَ لا نَصاري»؛ [2] .
«زماني بر مردم خواهد آمد که درهم‏هاي آنان دينشان خواهد بود و همت ايشان شکم‏شان و قبله آنها زنان‏شان. براي طلا و نقره، رکوع و سجود به جاي مي‏آورند. آنان همواره در حيرت و مستي خواهند بود. نه بر مذهب مسلماني‏اند و نه بر مسلک نصراني».

2) دنيا پرستي
رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: «سَيَأتِي عَلَي اُمَّتي زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرائرُهُمْ وَتَحْسُنُ فِيهِ عَلانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي‏الدُّنيا وَلايُريدُونَ بِهِ مَا عِنْدَاللهِ رَبِّهِمْ يَکُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لايُخالِطُهُم خَوفٌ يَعُمُّهُمُ اللّهُ مِنْهُ بِعِقابٍ فَيَدعُونَهُ‏دُعَاءَالغَرِيقِ فَلايَستَجِيبُ لَهُمْ»؛ [3] .
«زماني بر امت من مي‏آيد که در آن زمان، درون‏هاي مردم پليد مي‏شود؛ ولي ظواهرشان به طمع مال دنيا آراسته مي‏گردد، به آنچه در پيشگاه خداوند هست، دل نمي‏بندند. کارشان ريا و تظاهر است. خوف از خدا به دل‏شان راه نيابد و خداوند آنان را به عذابي فراگير دچار سازد. آنها چون غريق، خداوند را مي‏خوانند؛ ولي او دعاي‏شان را مستجاب نمي‏کند».

3) آزمايش‏هاي بزرگ
يکي ديگر از ويژگي‏هاي اين دوران امتحاناتي است که انسان‏ها در آن پشت سر مي‏گذارند. با اين آزمون‏ها، مردم به دو گروه تقسيم مي‏شوند: موفق‏ها و ناموفق‏ها.
دراين‏باره‏پيامبرگرامي‏صلي الله عليه وآله به حضرت علي‏عليه السلام مي‏فرمايد: «يا عَليُّ اَعجَبُ النَّاسِ اِيماناًوَاَعْظَمُهُمْ يَقيناً قَوْمٌ يَکُونُونَ فِي آخِرِالزَّمانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَبِيَّ وَحُجِبَ عَنْهُم الحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوادٍ عَلَي بَيَاضٍ...»؛ [4] .
«اي علي! بدان شگفت آورترين مردم در ايمان و بزرگ‏ترين آنان در يقين مردمي هستند که در آخِرُالزّمان - با آنکه پيامبر خود را نديدند و از امام خود محجوب‏اند - به نوشته که خطي سياه بر صفحه‏اي سپيد است، ايمان مي‏آورند».

پی نوشت ها:
[1] ر.ک: متقي هندي، کنزالعمال، ج 25335 و9؛ ابن جرير طبري، جامع‏البيان، ج 26، ص 69؛ جصاص، احکام‏القرآن، ج 2، ص 244؛ ابن جوزي، زادالمسير، ج 8، ص 291.
[2] محدث نوري، مستدرک الوسائل، ج 11، ص 379، ح 13305؛ ر.ک: صحيح مسلم، ج 1، ص 131.
[3] شيخ کليني، الکافي، ج 8، ص 306، ح 476؛ ر.ک: شيخ صدوق، ثواب الاعمال، ص 253.
[4] شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج4، ص366؛ کمال‏الدين، ج1، ص288، باب 25، ح8.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir