رجعت

نوع اصطلاح :
عنوان :
رجعت
بحث «رجعت» از مباحث مهم اعتقادي شيعه است که با فرهنگ مهدويّت نيز ارتباط تنگاتنگي دارد. واژه «رجعت» در کتاب‏هاي لغت به معناي «بازگشت» است؛ يعني، برگشتن به جايي که پيش‏تر در آنجا بوده است. [1] .
معناي اصطلاحي «رجعت» عبارت است از: «بازگشت دو گروه از مردگانِ مؤمنان محض و کافران محض - به همان صورت‏هايي که در گذشته بودند [2] - به دنيا تا پس از ظهور حضرت مهدي‏عليه السلام و قبل از قيامت [3] مؤمنان از برپايي حکومت جهاني عدل شاد گردند و کافران از ذلت و حقارت ستمگران متألم شوند.» [4] .
ناگفته نماند که برخي رجعت را به ظهور حضرت مهدي‏عليه السلام و بازگشت دولت آل محمدصلي الله عليه وآله تأويل کرده [5] و بازگشت خود ائمه‏عليهم السلام را با بدن‏هاي ظاهري‏اشان منکر شده‏اند. در رد اين قول جهاتي ذکر شده است:
يکم. روايات متواتر به بازگشت جسماني‏ائمه‏عليهم السلام ورجعت‏کنندگان تصريح کرده است و قابل تأويل نيز نيست.
دوم. رجعت‏هايي که در امت‏هاي گذشته صورت گرفته و در روايات و آيات به آنها اشاره شده و شيعه آنها را نيز دليل بر مدعاي خود قرار داده است، به صورت بازگشت مردگان با همان جسم‏هاي گذشته ايشان بوده است.

جايگاه رجعت در اعتقادات شيعه:
از روايات معصومين‏عليهم السلام استفاده مي‏شود اعتقاد به «رجعت» در مجموعه اعتقادات شيعه از مرتبه والايي برخوردار است؛ تا جايي که برخي از اين احاديث، منکران رجعت را از دايره تشيّع خارج مي‏داند.
يکي از اين روايات سخن ارزشمند امام صادق‏عليه السلام است که فرمود: «لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُؤمِنْ بِکَرَتِنا...» [6] در روايتي ديگر نيز آن حضرت اعتقاد به رجعت را يکي از شرايط ايمان دانسته، فرموده‏اند: «مَنْ اَقَرَ بِسَبْعَةِ اَشياء فَهُوَ مُؤمِنٌ... الاَيمانُ بِالرَّجْعَةِ». [7] .
از اين رو عده فراواني از علماي شيعه، اعتقاد به رجعت را از ضروريات دين و يا مذهب دانسته‏اند. [8] عده اندکي نيز - که از ضروريات ندانسته‏اند - انکار آن را جايز نشمرده‏اند. البته افراد بسيار اندکي از شيعيان نيز رجعت را انکار کرده‏اند. [9] .

پی نوشت ها:
[1] ر.ک: العين؛ مفردات الفاظ القرآن و...
[2] اوائل المقالات، ص 77.
[3] الايقاظ من الهجعة، ص 29.
[4] رسائل الشريف مرتضي، ج 1، ص 125؛ عقايد الاماميه، ص 294.
[5] تاريخ ما بعدالظهور، ص 859.
[6] من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 458.
[7] وسائل الشيعة، ج 20، ص 240.
[8] رسالة العقايد الجعفريه، ص 250؛ حق اليقين، مقصد نهم؛ الايقاظ من الهجعة، ص 67؛ مجمع‏البحرين، ج 2، ص 679.
[9] تاريخ شيعه و فرقه‏هاي اسلام، ص 111.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir