مهدي

نوع اصطلاح :
عنوان :
مهدي
«مهدي» اسم مفعول و به معناي هدايت شده است. مهدويّت نيز از همين ريشه است. مهدي‏عليه السلام مشهورترين نام آن حضرت نزد شيعه و سنّي است.
البته گاهي نيز در معناي فاعلي به معناي «هدايت کننده» به کار مي‏رود. محمدبن عجلان از امام صادق‏عليه السلام نقل کرده است: «... و قائم را از آن جهت مهدي گفته‏اند که مردم را به آييني که از دست داده‏اند، هدايت مي‏کند...». [1] .
اما آنچه بيشتر در روايات آمده، همان معناي نخست است. امام باقرعليه السلام در اين باره فرمود: «به درستي که مهدي ناميده شد به جهت اينکه به امر مخفي هدايت مي‏شود. او تورات و ساير کتاب‏هاي الهي را از غاري در انطاکيه بيرون خواهد آورد». [2] .
از امام صادق نيز وقتي پرسيده مي‏شود: چرا مهدي ناميده شده است؟ فرمود: «لِاَنَّهُ يُهْدي اِلي کُلِّ اَمْرٍ خَفيٍ»؛ «به جهت اينکه به تمامي امور پنهان هدايت مي‏شود». [3] .
نکته جالب توجه اينکه لقب «مهدي»، بيشتر درباره آن حضرت بعد از ظهور و قيام و لقب قائم بيشتر درباره آن حضرت قبل از ظهور و قيام استفاده مي‏شود.
امام صادق‏عليه السلام درباره برخي از موارد مربوط به حضرتش پس از ظهور فرمود: «... ثُمَّ يَأمُرُ مُنادِياً فَيُنادِي: هَذا المَهْدِيُّ...» [4] ؛ «به منادي دستور داده خواهد شد؛ پس ندا در مي‏دهد که اين است مهدي».
پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله نيز فرمود: «[پس از ظهور] کسي نزد او آمده مي‏گويد: اي مهدي! به من عطا کن و آن حضرت مي‏فرمايد: بگير» [5] .
لقب مهدي اگرچه اختصاص به آخرين امام ندارد و بقيه ائمه‏عليهم السلام نيز مهدي هستند؛ ولي تنها از آخرين پيشوا به عنوان «مهدي» ياد شده است.
اين لقب از همان ابتداي شکل‏گيري بحث «مهدويّت» بر زبان معصومين‏عليهم السلام رايج بوده و در روايات فراواني از پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله اين لقب به چشم مي‏خورد. بنابراين در کتاب‏هاي اهل سنّت نيز فراوان اين لقب آمده است. [6] .
امام حسين بن علي‏عليه السلام فرمود: «دوازده مهدي از ما است: اول ايشان امير مؤمنان علي‏عليه السلام بود و آخرين ايشان نهمين فرزند از نسل من است...». [7] .
محمدبن عمران گفت: من از امام ششم شنيدم که مي‏فرمود: «ما دوازده مهدي باشيم». [8] .

پی نوشت ها:
[1] الارشاد، ج 2، ص 383، ح 2.
[2] علل الشرايع، ج 1، ص 161، ح 3؛ الغيبة، ص 237، ح 26.
[3] کتاب الغيبة، ص 471؛ الغيبة، ص 237.
[4] الغيبة، ص 313، ح 5.
[5] همان، ص 92.
[6] ر.ک: الصنعاني، المصنف، ج 11، ح 20773؛ سنن ابن ماجه، ج 2، ص 30، ح 4088 و4087 و4086 و4085؛ سنن ابوداوود، ج 4، ص 107، ح 2485.
[7] عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 68، ح 36.
[8] کمال‏الدين، ج 2، ص 4.
اصطلاح تصادفی
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir