ويتامين C بخوريد،سرطان نگيريد


ويتامين C بخوريد، سرطان نگيريد
مصرف ويتامين«C» به ميزان كافي از بروز سرطان‌هاي گوارشي جلوگيري مي‌كند و در استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش مهمي بر عهده دارد.
به گزارش ايسنا،‌ دكتر محمد عليزاده، متخصص تغذيه با بيان اين‌كه ويتامين«C» از ويتامين‌هاي محلول در آب است، گفت: مهم‌ترين نقش ويتامين«C» در دفاع از بدن و مقابله با عوامل عفونت‌زا است.
وي با بيان اين كه بسياري از پروتئين‌هاي بدن در حضور ويتامين«C» ساخته مي‌شوند، ادامه داد: اين ويتامين در استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها و همچنين در خونسازي نقش موثري دارد.

5c.jpg

اين متخصص تغذيه در ادامه به نقش آنتي اكسيداني ويتامين«C» اشاره كرد و افزود: اين ويتامين از اكسيد شدن سلول‌هاي چرب حاضر در غشاء سلول‌هاي بدن توسط عوامل اكسيد كننده جلوگيري مي‌كند؛ چنانچه اكسيد شدن سلول‌هاي چرب ادامه‌دار باشد ايجاد تغييراتي در سلول و ماده ژنتيكي سلول و در نهايت باعث بروز برخي سرطان‌ها مي‌شود.
وي گفت: در صورتي كه ويتامين«C» به ميزان كافي مصرف شود از توليد برخي مواد سرطان‌زا در دستگاه گوارش و در نهايت از بروز سرطان‌هاي گوارشي جلوگيري مي‌شود.
دكتر عليزاده با بيان اين كه به طور معمول با يك تغذيه مطلوب، بزرگسالان دچار كمبود ويتامين«C» نمي‌شوند، اما در كودكان امكان كمبود ويتامين«C» وجود دارد، گفت: بسياري از مواد غذايي داراي ميزان كافي از ويتامين«C» هستند. اين متخصص تغذيه با اشاره به ميزان مصرف ويتامين«C» در افراد مبتلا به بيماري‌هاي كليوي، گفت: مصرف اين ويتامين در افراد مستعد تشكيل سنگ‌هاي كليه، بايد با احتياط صورت گيرد.
وي كلم، كاهو، اسفناج و سيب زميني را داراي ميزان قابل توجهي از ويتامين«C» دانست و گفت: مصرف گوجه فرنگي، نخود، هلو و مركبات در حد معقول و متعارف مي‌تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه اين ويتامين به ميزان لازم وارد بدن شده است. همچنين جگر گوساله و گاو حاوي ميزان قابل توجهي از ويتامين«C» است.
وي ميزان ويتامين«C» در جعفري را شش تا هفت برابر ساير سبزي‌ها عنوان كرد و ادامه داد: هرچه برگ سبزي‌ها تيره‌تر و مزه آنها ترش‌تر باشد حاوي ويتامين«C» بيشتري هستند.
دكتر عليزاده افزود: ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، حاوي ميزان بيشتري از ويتامين«C» هستند، اما در طولاني مدت به تدريج ويتامين«C» خود را از دست مي‌دهند. وي با اشاره به آسيب پذيري ويتامين«C» در مقابل حرارت گفت: اين ويتامين در مقابل حرارت مقاومت ندارد. پخت طولاني مدت با حرارت زياد، گرماي هوا و همچنين استفاده از ظروف فلزي در پخت وپز باعث از بين رفتن ويتامين«C» مي‌شود. اين متخصص تغذيه، نگهداري مواد غذايي حاوي ويتامين«C» براي مدت طولاني را در حرارت زير صفر درجه عنوان كرد و گفت: به دنبال نگهداري مواد غذايي حاوي اين ويتامين در يخچال‌هاي خانگي بعد از مدتي ميزان قابل توجهي از ويتامين «C»تجزيه مي‌شود. اين ويتامين در حرارت زير صفر درجه به مدت 3 تا 6 ماه ماندگار است.

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir