چرا باید دعا کنیم ؟

 

 

بخش اول از سلسله مقالات دعا:

بسيار پيش آمده كه جوششي در درونمان و خيزشي در باطنمان ، ‌ما را به كنج تنهاييمان بكشاند ، رويمان را به سوي آسمان بگرداند و زانوهايمان را ملتمسانه بر درگاه الهي به خاك بنشاند ، گاه بيماري داريم كه از دارو و درمانش نااميد شده‌ايم ، گاه گره‌اي به كارمان افتاده و ناگشوده مانده ، گاه آرزويي نابرآورده داريم و خواسته‌اي به ثمر ننشسته را طلب مي‌كنيم ، يا گاهگُداري مي‌شود كه حس بي‌كسي در ما گل مي‌كند و همه چيز و همه كس را روگردان و ناتوان مي‌يابيم اينگونه اوقات با خدايمان گفتگو مي‌كنيم و باقطره قطره‌ي اشك ، او را مي خوانيم ، با زبان زاري صدايش مي‌كنيم و به او پناهنده مي‌شويم ...

و دعا يعني همين يعني خواندن خدا ، يعني عرض حال به او ، يعني سخن گفتن با او ، چه حاجتي را از او بخواهيم و چه تنها با او مناجات كنيم و لذت همنشيني با او را تجربه نماييم و چيزي هم نخواهيم . كه البته اين دو در مرتبه‌هايي غير قابل مقايسه‌اند . چرا كه وقتي با نام خدا را بردن و صرفاً با او گفتگو كردن ، لحظات دعاي ما بگذرد و فقط حاجتمان ما را به رفتن اين راه وادار نكرده باشد ، معلوم است كه قدردان اين موقعيت هستيم و حقيقت بندگي و روح خاكساري در بارگاه الهي را درك كرده‌ايم .

53.jpg

دعا شاكله‌ي بندگي

پيامبر اكرم « صلي الله عليه و آله » مي‌فرمايند :

الدعاء مخ العباده(1)

دعاء مغز ] و اساس [ عبادت است .

جز اين نيست كه منتهاي خواري و خضوع انسان در برابر خالقش ، به درخواست كردن و گدايي از او مي‌باشد ، و شاكله‌ي بندگي را رو آوردني اينگونه به او ، تشكيل مي‌دهد . اگر به دنبال جلب عنايت خداييم و ميخواهيم ما را به خودمان واگذار نكند و توجه و لطفش را از ما برندارد ، راهش دعا كردن است .

اعتناي خدا نتيجه‌ي دعا

خداوند در قرَآن به پيامبر چنين فرموده است :

قل لايعبؤبكم ربي لو لادعائكم (2)

] اي پيامبر به مردم بگو [ اگر دعايتان نباشد ، پروردگار من به شما اعتنايي نمي‌كند .

بايد دعا را در متن زندگيمان بياوريم و آن را يكي از فعاليت‌هاي روزمره‌مان قرار دهيم .

رابطه‌ي اسباب عادي با دعا

بايد همانطور كه براي تاثير اسباب عادي حساب باز مي‌كنيم، به دعا متكي باشيم. اگر همانقدر كه به اثر گذاري دارو براي بيمار معتقديم ، با همان چشم به دعا بنگريم . آن وقت اين حركت ارزشمند به آخرين راه ما تبديل نمي‌شود ، بلكه از همان ابتدا به موازات بهره‌برداري‌مان از اسباب و لوازم عادي،به تاثير دعا اميد مي‌بنديم و همانقدر كه به راهگشايي دوا و درمانمان معتقديم ، به همان اندازه معتقديم كه ممكن است به واسطه‌ي اين دعا ، خداوند راه چاره‌ي صحيح را در ذهن پزشك ، القا كند و به اين ترتيب ، شفاي بيمارمان به دست آيد .

پس در عين حال كه نبايد از تلاش‌ها و تكاپوهاي جاري زندگي سر باز زنيم ، نبايد دعا و درخواست از خدا هم فراموشمان شود . اين دو هيچ يك جايگزين هم نيستند ، بلكه مثلاً سعي فرد ، در به دست آوردن روزي حلال براي خانواده‌اش و طلب رزق از خداي رزاق ،در كنار هم ارزشمند و مكمل يكديگرند . باري اهل دعا بودن به گوشه‌گيري و تن پروري نمي‌انجامد ،‌بلكه تحققش به اين است كه فرد ، همانقدر كه در بيماري حاد فرزندش ، خدا را مي‌خواند ، در حاجت‌ها و امور جاري زندگيش نيز به همان شدت ، خود را محتاج دستگيري خدا بداند و از طلب رزق گرفته تا درخواست رفع گرفتاري و شفاي بيماري، همه را در بستر دعا از خدا بطلبد . دعا در زيستنش ساري باشد و در ساعات نفس كشيدنش تزريق شود . چنين فردي كه در هر كاري و هر آني به خداوند اقبال و انابه دارد ، در حقيقت در برابر خدا اسكتبار نورزيده است .

35.jpg

دوري از دعا ، تكبر در برابر خدا

در منطق قرآن ، دعا عبادت است و كسي كه از آن فاصله مي گيرد ، در حقيقت در مقابل خالقش تكبر به خرج داده است .

و قال ربكم ادعوني استجب لكم إن الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين (3)

و پروردگار شما گفت : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم . آنان كه از عبادت من استكبار مي‌ورزند ، زود است كه با خواري وارد جهنم شوند .

دعا محبوب‌ترين عبادت

از ميان عبادتهايي كه مي‌شناسيم ، دعا محبوب‌ترين عمل در نزد خداست چرا كه نشانه‌ي روآوري بنده به اوست ، و نقطه‌ي اتصال ناچيز و نيازمند محض ، با بي‌نياز و غني مطلق است .

اگر در خويش ، لحظه‌اي تأمل كنيم ،در مي يابيم كه نياز ، سراسر وجودمان را فرا گرفته ، احتياج با ما آميخته و فقر و ناداري ، همراه هميشگي ماست . آن وقت است كه ارزش اين اتصال و ارتباط و خواهش ، خود را نشان مي‌دهد و اين دريافت درست ، انسان محتاج را به درخانه‌ي خداي قاضي الحاجات ميرساند و انگيزه‌ي دعاي مداوم او مي‌شود .

دعاي همراه با سوال ارزشمندتر

دعايي كه آميخته با سوال و گدايي باشد ، ارزشي مضاعف دارد . امام باقر « عليه السلام» مي‌فرمايند :

ما من شييء افضل عند الله عزوجل من أن يسال و يطلب ما عنده (4)

چيزي نزد خداوند برتر از آن نيست كه از او سوال و درخواست گردد و از آنچه نزد اوست خواسته شود ...

آنچه ما از امور مادي و معنوي مي طلبيم ،‌نزد خداوند است و باور داشتن اين نكته ، ما را به خواستن از او فرا مي‌خواند و اصلاً اين سوال ، خود يك مقام و منزلت است كه اگر بنده لب بربندد و از خدا ،‌گدايي نكند ، به آن مقام ، دست نمي‌يابد.(5) همچنين بايد در هنگام دعا يأس را كنار گذاشت .

پی نوشتها :

(1) بحار الانوار ،ج 90، ص300

(2) سوره فرقان ، آيه 77

(3) سوره غافر ، آيه 60.

(4) اصول كافي ،ج 4 ، ص 210 .

(5) امام صادق « عليه السلام » مي‌فرمايند :« ... إن عند الله عزوجل منزله لاتنال الا بمساله ولو أن عبداً سد فاه لم يعط شيئاً .. » (اصول كافي ، ج 4 ، ص 211).

 

 

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

نظرات  

 
علیرضا احمدآبادی
+1 #1 علیرضا احمدآبادی 1392-05-12 12:12
سلام
مطالب سایت بسیار جالب مفید می باشد. امید است در سایه توجهات حضرت ولی عصر شیعه واقعی ایشان باشیم.

یا علی مدد
 
 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir