در خوشي و ناخوشی محتاج دعاييم

بخش سوم از سلسله مقالات دعا:

اگر با دعا بر گرفتاري‌ها پيشدستي كنيم ،‌اشك و تضرعمان براي اهل ملكوت ، پذيرفتني است و به ما نخواهند گفت :« تا پيش از اين كجا بوده‌اي ؟!»(1) پس نيازمندي ما به دعا ، در هنگام سلامت و آسايش ، بيش از هنگامي نيست كه در سخت روزي ،روزگارمان مي‌گذرد(2) و براي همين شايسته است كه كيفيت دعاي ما در زمان سخني با وقتي كه در حالت عادي و آرام هستيم ، يكسان باشد .

امام باقر ( عليه السلام ) مي‌فرمايند :

ينبغي للمومن أن يكون دعائه في الرخاء نحواً من دعائه في الشده .(3)

براي مومن سزاوار است كه دعايش در حال آسايش ،‌همانند دعايش در سختي باشد .

تلقي غلطي است اگر دعا را فرآيندي يك سويه بدانيم و ارتباطي يك طرفه قلمداد كنيم . اگر بنده‌اي خدا را مي‌خواند ، بايد منتظر پاسخ آن هم باشد اگر با پروردگارش نجوا مي كند ، بايد به جواب شنيدن هم اميدوار باشد . اگر به كسي توفيق دعا دادند ، قطعاً بهره‌اي از استجابت برايش در نظر گرفته‌اند و خداوند ابا دارد از اين كه دستي به آسمان رفته را خالي باز گرداند .

امير المومنين «عليه السلام » فرمودند :

.... من اعطي الدعاء لم يحرم الاجابه...(4)

آن را كه دعا دادند از اجابت محروم نمي‌ماند .

23.jpg

دعا كليد گنج اجابت

همانگونه كه ابرها آبستن بارانند و بارش متراكم در درون آنها ذخيره شده است ، دعا هم مخزن و گنجينه‌ي اجابت است .

امام صادق«عليه السلام » مي‌فرمايند :

الدعاء كهف الإجابه كما أن السحاب كهف المطر (5)

دعا مخزن اجابت است چنانكه ابر ، مخزن باران است .

البته اين را هم بايد دانست كه ممكن است ابري باران زا به مصلحتي از بارش امتناع كند و دعاگويي ما به روايي خواسته‌مان نينجامد . اما قدر مسلم اين است كه اقبال ما به خداوند ، بي‌پاسخ نمي‌ماند . گو اينكه اين پاسخ صرفاً اعتنا ، پذيرفتن و تحويل گرفتن از طرف خدا باشد .

هيچ دعا كننده‌اي بي‌بهره نيست

گاه دعايي مستجاب مي‌شود ، اما آشكاري آثار آن به تأخير مي‌افتد ، مثل اجابت دعاي موسي و هارون براي نابودي فرعون كه 40 سال پس از دعا آثارش ظاهر شد و فرعون از ميان رفت.(6) ولي به هر روي اين خداي ما آنقدر خواستني است ، اين پروردگار ما آنقدر رئوف است كه اگر چه رخصت دعا به ما دادنش، لطف و منت است ، اما علاوه بر آن صلاح ما را مي سنجد و آنچه به خير ما باشد عطايمان مي‌كند و افزون بر اين ، اگر حاجت ما را بر نياورد ، يا آن دعا را ذخيره‌ي آخرتمان مي‌سازد(7) و يا مثل آن و هم وزن آن دعا و طلب ، بلايي را از سرمان مي‌گرداند.(8)

زيباتر از اين ، گاه خداوند از آن رو كه صداي بنده‌اش را دوست دارد و مي‌پسندد هق هق او در بارگاهش همواره طنين انداز و منعكس باشد ، روايي حاجتش را به تأخير مي‌اندازد تا او بيشتر دعا كند(9) و خدايش را با دلي قرص‌تر بخواند .

7.jpg

برخي حكمت‌هاي برآورده نشدن حاجت

اميرالمومنين «عليه السلام » مي‌فرمايند :

پس دير پذيرفتن او تو را نا اميد نكند ، كه بخشش ] او [ بسته به نيت ] تو [ ست و چه بسا در اجابت دعايت ، تاخير افتد و اين براي آن است كه پاداش خواستار بزرگتر شود و جزاي آرزومند كاملتر ! و چه بسا كه چيزي را خواسته‌اي اما به تو نداده‌اند و بهتر از آن را در آن جهان يا اين دنيا به تو بخشيده‌اند ، يا به خاطر چيزي كه برات بهتر است از تو باز داشته‌اند . و چه بسا چيزي را طلبيده‌اي كه اگر به تو مي‌دادند ، تباهي دينت را در آن مي‌ديدي .پس پرستشت درباره‌ي چيزي باشد كه نيكي آن برايت پايدار ماند و سختي و رنج آن به كنار باشد ، ] چرا [ كه نه مال براي تو پايدار است و نه تو براي مال برقراري !(10)

پی نوشتها :

(1) عن ابي عبدالله « عليه السلام» :«... و اذا لم يكن دعاء فنزل به البلاء فدعاء قيل : أين كنت قبل اليوم ؟» « و چون بسيار دعا نكند و بلايي به او رسد و به دنبالش دعا كند ، به او گفته شود : تا به امروز كجا بودي ؟»

(2) عن اميرالمومنين « عليه السلام » :« ما المبتلي – الذي قد اشتد به البلاء - بأحوج الي الدعاء من المعافي الذي يأمن البلاء » « آن كه به بلايي سخت دچار است به بلاء محتاج‌تر نيست از بي‌بلايي كه بلايش در انتظار است » ( نهج البلاغه ،‌حكمت 234) .

(3) اصول كافي ، ج 4 ، ص 243.

(4) نهج البلاغه ، حكمت 130.

(5) اصول كافي، ج 4 ، ص 21.

(6) مضمون حديث شريف منقول از امام صادق عليه السلام ( اصول كافي ، ج 4 ، ص 245)

(7) ارزش اين ذخيره سازي الهي به حدي است كه در روايات آمده است فرد در روز قيامت آرزو مي‌كند هيچ دعاي مستجاب شده‌ي او به اجابت نمي رسيد و ذخيره‌ي آخرت او مي‌شد .

(8) در بحار به نقل از كتاب مكارم الاخلاق آمده :« هيچ مسلماني نيست كه با دعايي خداي تعالي را بخواند كه در آن دعاء قطع رحم و طلب گناه نباشد مگر آنكه خداوند به سبب آن دعا يكي از سه خصلت را عطا كند : يا حاجتش را به سرعت روا كند ، يا آن را براي آخرتش ذخيره كند ،‌يا مثل آن بدي را از او دفع نمايد .

(9) از امام صادق « عليه السلام » منقول است : « همانا بنده‌اي دعا مي‌‌كند ، پس خداي عزوجل به دو فرشته مي‌فرمايد من دعاي او را اجابت كردم ، ولي حاجتش را نگه داريد ، زيرا من دوست دارم آواي او را بشنوم ...» (‌اصول كافي ، ج 4 ،ص 245)

(10)نهج البلاغه ، قسمتي از نامه‌ي 31 ، در وصيت اميرالمومنين « عليه السلام » به امام حسن «عليه السلام » .

اضافه کردن نظر

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود خدمات رسانی پایگاه جامع عاشورا نقش کاملا موثری ایفا می کنند لذا صمیمانه از شما خواهشمندیم با عنایت به حدیث شریف نبوی که «مومن آیینه مومن است»، شما نیـز آیینه ما باشیـد و با یادآوری نقاط قوت و ضعف پایگاه جامع عاشورا، ما را از این فیض الهی محروم نفرمایید.

چند نکته:
• نظرات شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت منتشر خواهد شد.
• نظرات تکراری و تبلیغاتی(به جز وبلاگ ها) تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• در صورتی که نظر شما نیاز به پاسخ دارد، پاسخ خود را در ذیل همان موضوع دنبال فرمایید.

 
 

   به جهت ترویج فرهنگ اسلامی و معرفتی ، استفاده از کلیه ابزارها ، قالبها ، مقالات و محتویات چندرسانه ای (صدا و تصویر) به جز برای موارد تجاری بلامانع است .

    کپی برداری  و حذف کپی رایت از آواتارها، ابزارهای وبلاگی (کد و گرافیک) و قالبهای پایگاه جامع عاشورا شرعا حرام و قابل پیگرد قضایی است.

 Copyright © 2014 / 1393 Ashoora.ir